STIEG LARSSON: A LÁNY, AKI A TÛZZEL JÁTSZIK

  • - sisso -
  • 2009. november 26.

Könyv

Amikor elkezdek kételkedni abban, hogy van értelme a nők, a gyerekek vagy úgy általában a kiszolgáltatott emberek jogaiért küzdeni, akkor elég elővennem a skandináv krimik pár éve folyamatosan bővülő sorozatát, és előkészítenem az olvasólámpa mellé néhány liter kávét. Ezeknek az északi népeknek ugyanis a neonáci bűnözőktől a nőkereskedő maffiáig minden jelen lévő, súlyosan megoldatlan társadalmi problémáról létezik izgalmas és aktuális regényük.

 

Stieg Larsson újságíróként elsõsorban a rasszizmus és a szélsõjobb elleni harc elkötelezett katonája volt. Regénytrilógiája, az utóbbi idõk legnagyobb svéd krimisikere pedig az intézményi és a családon belüli erõszakra mond nemet, ezek hátterét tárja fel nagyon korrekten, bulvármentesen. A Tetovált lány címû (eredetiben: Férfiak, akik gyûlölik a nõket) elsõ kötet után megjelent itthon a második darab is. A fõhõs, Lisbeth Salander egészen elképesztõ figura: matematikus, hacker, tud gyilkolni, és neki is sötét családi titkokkal van teli a gardróbja. Számos baljós elõzmény után tudomást szerez róla, hogy a prostitúcióra kényszerített fiatal külföldi lányokat futtató hálózatról és az ezt használó, sokszor prominens emberekrõl tényfeltáró riportot készül megjelentetni a Millennium, egy hírhedten kíméletlen folyóirat. Persze számos ember van, akinek érdekében áll ezt megakadályozni, így elõbb-utóbb egy izgalmas gyilkossági ügybe keveredünk. Amire fény derül közben, az gyomorforgató. Larsson tulajdonképpen egy új rabszolgaság képét mutatja fel a "legdemokratikusabb" társadalom peremvidékén. A feszültséget végig fenntartja azzal, hogy érzékelteti: ebben mindenki sáros, ráadásul mindenki családilag is érintett lehet. És még a társadalmi nemekkel foglalkozó tudomány is szerepet kap a regényben egy gender PhD-re készülõ lány dolgozatának és egy, a prostitúcióról készülõ könyv részleteinek képében.

Fordította: Torma Péter. Animus, 2009, 527 oldal, 3490 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.