olvasópróba

Szabi nem mosogat, Darko iszik

Színházi bemutatókat, előadásokat ajánlunk.

Király Dánielt eddig elsősorban színészként ismertük. Az egyetem óta eltelt tíz évben Bodó Viktor Szputnyikjától a Vígszínházba, onnan pedig vissza a függetlenekhez, a k2 Színházba, majd annak utódjába, az Apertúrába vezetett az útja. Az utóbbi években íróként és rendezőként is bemutatkozott. Új darabját, a Mikromacsót a Freeszfe Ne csak nézd! című pályázatára írta, és elnyerte vele a Jurányi Ház díját, amely a győztes mű színpadra állításának lehetőségét biztosítja. A kiírás szerint (egyebek közt) a nemek közötti egyenlőség, a női jogok és a női szerepek témakörben lehetett pályázni. A dráma egy Noémi nevű nő férfiakhoz fűződő kapcsolatait veszi sorra: „…Szabi nem volt hajlandó »női munkát« végezni. Szabival nem lehetett komolyzenét hallgatni, mert az »buzis«. Mondjuk Szabi még mindig jobb volt, mint Noémi első szerelme, Gyuri. Gyurival nem lehetett a szexről beszélgetni. »Azt csinálni kell, nem beszélni róla.« Mondjuk Gyuri még mindig jobb volt, mint Noémi bátyja, Tomi. Mondjuk Tomi még mindig jobb, mint Noémi apja, Nándi. Noémi dühös” – olvasható a színlapon.

Király Dániel így vallott a darabról: ,,A nők rengeteg olyan akadállyal szembesülnek, amelyeknek a megoldása az lenne, hogy férfiak változtatnak a működésükön, szokásaikon, viselkedésükön. A Mikromacsó egy nő szemszögéből ugyan, de főként ilyen problémákról beszél, ezekről magam is sokat tudok. Íróként pedig kifejezetten nagy kihívást jelent – most majd kiderül, mennyire tudok hiteles női karaktert írni.” Noémit Major Irma játssza, aki tavaly végzett az SZFE-n, Zsótér Sándor osztályában, a másik szereplő Juhász Vince. Az előadást Meyer Lili és a rendező vezetésével feldolgozó beszélgetés követi. (Jurányi Ház, 2025. május 31.)

A debreceni Csokonai Színházban Martin McDonagh „világvégi rémmeséjét”, a Leenane szépét mutatják be Szilágyi Bálint rendezésében. (A hazai színpadokon is népszerű darabot Piszkavas címmel is játsszák.) Egy nehéz természetű asszony és negyvenes lánya élnek együtt egy eldugott írországi faluban, gyűlölködve, mégis képtelenül az egymástól való elszakadásra. Amikor a lánynak adódna lehetősége, hogy férjhez menjen és önálló életet kezdjen, az anyja mindent megtesz, hogy ezt megakadályozza. „Életekről döntő üzenetek és levelek hullanak alá itt. Közben megy a tévé. És a falak mögött zajlik a kopár, történések nélküli vegetáció morbid izgalma. Majd a tragédiába torkolló kegyetlenség” – fogalmaz a színlap.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.