Könyv

Szerzőt borítójáról

Robert A. Heinlein világai

  • Varró Attila
  • 2012. október 27.

Könyv

Az amerikai science fiction egyik vezéralakjának tartott Heinlein (1907. július 7. - 1988. május 8.) hazai megítélését mi sem bizonyítja látványosabban a magyar kiadások külalakjánál.

Míg az Asimov- vagy Arthur C. Clarke-klasszikusoknak patinás Kozmosz Fantasztikus Könyvek-megjelenés dukált, Lem minimum az Európa Könyvkiadó valamelyik míves sorozatának uniformisában feszíthetett, Philip K. Dick-regényt pedig lassan el sem tudunk képzelni dizájnos Agave-fedőlap nélkül, addig Heinlein 90-es években piacra dobott fél tucat művénél még véletlenül sem találni két azonos honi kiadót, a borítóik pedig szoros versenyben próbálják alulmúlni egymást valahol az ízléstelen és igénytelen határvidékén. Ezek a Pajtás újságot idéző (A galaxis polgára, Matuzsálem gyermekei), new age kalendáriumokból ollózott (A fenevad száma, Angyali üdvözlet), netán regényesített sikerfilmeket felhasználó (Csillagközi invázió) külsők egyaránt fennen hirdetik: az olvasónak ponyvával lesz dolga, méghozzá a legolcsóbb fajtából - és ebben elsőre igazat is kell adni nekik.

Heinlein négy évtizedes pályája során valóban ponyvákat írt, csápos szörnyek illusztrációival díszített magazinokba és farzsebre méretezett puha fedeles könyvecskékbe, mint ahogy annak idején Chandler és Hammett sem a The New Yorkerben vagy az Esquire-ben tette halhatatlanná kemény öklű magánnyomozóit. Legtöbb zsánertársával ellentétben azonban olyan környezetet pakolt az egyszerű dialógusok, pár vonalas karakterek és látványos kalandok mögé, ami részletgazdagságával, átgondoltságával és hitelességével maradéktalanul eleget tesz a fantasztikus műfaj legnagyobb kihívásának, a világteremtésnek. Munkái tudomány és fantasztikum ritka randevúi: egyszerre tanúskodnak merész fantáziáról és mérnöki precizitásról (miközben a szórakoztatásról sem feledkeznek meg), így aztán pillanatok alatt berántják az olvasót képzeletbeli univerzumukba. Mai szemmel olvasni fél évszázados klasszikusait kétszeres időutazás: nemcsak azóta jócskán felülírt jövőképe és burroughsi kalandromantikája elevenítik fel cyberkorunkban az aranykori sci-fi ódon bájait (ahol elég egy zárlatos relé a 21. századi telekommunikáció csődjéhez), de ifjúsági törzsközönségét megcélzó stílusa, népnevelő lelkesedése könnyedén kiskamasszá varázsolhatja óvatlan felnőtt olvasóit.

Elnézve a tavalyelőtt a Metropolis Mediánál megjelent A Hold börtönében gótikus hangulatú borítóját és az ütősebbre hangolt címet (a szépséges, többolvasatú The Moon is a Harsh Mistress helyett), a ponyva továbbra sem engedi Heinleint. Pedig a szerző leginkább méltatott 60-as évekbeli mesterhármasának záróopusa (az 1959-es Csillagközi invázió és az 1961-es Angyali üdvözlet után) annak idején épp a kitörést jelentette az ifjúsági science fiction vonzásköréből, meghozva szerzőjüknek a méltó irodalmi elismerést (mint ezt a sorozatban megítélt Hugo-díjak is bizonyítják). Nem véletlen, hogy mindhárom műben komoly szerepet kap a gravitációs különbség, a szökési sebesség és a nehézkedési erő: Heinlein hősei ekkoriban emberi ágyúgolyóként katapultálódnak otthonukból egy idegen világba, ahol rendszerint az erősebb tömegvonzás kemény kihívása várja őket. A Hold börtönében a fajsúlyosabb elméleti művek éldarabja a korábbi kaland scifik után, a pálya legkonzekvensebb világképével és eszmei programjával. Hőse a holdbeli büntetőkolónia egyszerű számítógépes mérnökéből 21. századi Che Guevarává váló kisember, aki néhány elvtársával

felszabadítja az égitest lakosságát

a földi konszernek korporációs rabszolgaságából (lásd Verhoeven Emlékmását, ami Philip K. Dick-adaptáció létére máig a leghívebb Heinlein-film, felülmúlva aCsillagközi inváziót is). Míg a koreai háború hatására írt Csillagközi invázió a hadsereg és a hadviselés mechanizmusait józan, elméleti alapokra helyező gondolatkísérlet a hagyományos "gülüszeműszörny-invázió"-s sztori mögött, az Angyali üdvözlet pedig az 50-es években elterjedt szektamozgalmak és ifjúsági vallások (mint a szcientológia) sebészi precizitású analízise a marsbeli megváltó köré csoportosult kisközösség szépséges tanmeséjének álcájában, A Hold börtönében a 20. századi forradalmak és a gyarmatosítás problematikáját járja körül. Heinlein a hagyományos gyarmatbirodalmak széthullása idején egyszerű, ám igen látványos párhuzamot teremt a kolonializmus és a modern korporációk elnyomása között: holdbeli felkelése egyszerre idézi Ausztrália hajdani elszakadását a brit birodalomtól és a nagy októberi szocialista forradalmat, miközben 2075-ben már mindent a fogyasztás törvényei határoznak meg, és a győzelem legalább annyira köszönhető gazdasági érdekegyeztetésnek, mint a kozmikus katapultok hagyományos elrettentő erejének.

Összevetve az 50-es években írt hasonló forradalmi regényeivel (mint a Marson játszódó Red Planet vagy a Vénusz lázadását elmesélő Between Planets), A Hold börtönében már nem kiskorúaknak szánt (fel)színes ismeretterjesztés, hanem vérbeli felnőttképzés - a régi tananyag érettebb, árnyaltabb felmondása egy másik célközönségnek. Mindez már nyelvezetéből is kitűnik, amely a szerzői pályaképben kivételes módon sajátos argóban beszélteti hőseit: némiképp a Gépnarancshíres naccatát megelőlegezve egyfajta angol-orosz szlengben, ami nem csupán a jövevényszavakban nyilvánul meg (tavaristól a bogig), de következetesen átformált szintaxisában is - olyan (inkább már a Lolitát idéző) kihívásokat állítva a magyarítás elé, melyek elől jobb megoldásnak tűnt inkább meghátrálni. Heinlein ezt az argót használja arra, hogy hőseivel hosszas szónoklatokat vagy eszmefuttatásokat végezzen olyan problémákról, mint a forradalmi sejtek szervezeti felépítése, a többférjűség és a klánházasságok haszna, vagy az anarchia létjogosultsága. A szerző szemében a társadalom tudományosan megreformálható egység, elég következetesen végigvinni benne néhány ésszerű intézkedést: a párkapcsolattól a tömegmozgalmakig mindenhez található egy ideális algoritmus, nevezzük "lineáris házasságnak" (ahol minden újonnan beszavazott férfi és nő közös férjjé és feleséggé válik a családban) vagy "racionális anarchiának". A Hold börtönében olyan, mintha a Verne-regényeket lelkes társadalomtudósok dolgozták volna át az úttörőmozgalom számára (ekképp érthetetlen, miért váratott 34 évet magára a honi megjelenés): egyszerre nagyon okos és elképesztően ostoba, a racionalizmusnak és idealizmusnak olyan ellenállhatatlan bájú keveréke, ami Kubricktól Spielbergig számos örök kamaszt és tudományos fantasztát megihlethetett volna egy kiváló filmadaptáció erejéig. Heinleinnek azonban árulkodó módon Verhoeven lett a kortárs hirdetője (aki saját bevallása szerint annyira "unta és utálta" a Csillagközi inváziót, hogy végig sem tudta olvasni), látványosan bizonyítva ugyanazt, amit a hazai könyvborítók: a klasszikus angolszász science fiction ideológiai vonala (amelyet Heinlein első számú prófétaként haláláig kitartóan képviselt Asimovék elméleti "kemény sci-fijével" és Dick látomásos jövővízióival szemben) jócskán hitelét vesztette az új évezredre. Manapság leginkább kizsákmányolva és piacképessé hígítva életképes, legyen az eszköz bazári puha fedél vagy maró szerzői szatíra.


Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.