Test-Fény-Kép

  • Emma Roper-Evans
  • 1996. június 27.

Könyv

Emma Roper-Evans

Tas vezér legszívesebben frissen rozsdamentesített bajszára tűzné a millecentenáriumra tojó bringásokat, gördeszkásokat és görkorisokat, akik a lábánál mutatják be dilinyós trükkjeiket, a Hősök terén. Kicsit arrébb, ott, ahol a Szépművészeti Múzeum fordítja oldalát a Dózsa György útnak, kilenc óriásplakáton egy egészen másfajta köztéri művészet kínálja fel magát: Test-Fény-Kép.

Miután a Fidesz-székháztetőn hegedülő Lajkó Félix kristályéles vibratóira egy alacsony emberke lerángatta az óriásplakátokat takaró leplet, hatalmas, ölelkező testek bukkantak elő. Mélyvörös háttérben egymáshoz tapadó aranyszín hús. Aztán az emberke - Popper Péter, szemüveg, szakáll, filozófia - az alkalmi pódiumra lépett, és beszédet tartott erotikáról és sumér istenségekről, kalandról és komputerről. Kissé mintha kényelmetlenül érezte volna magát, mindenesetre kifejezte reményét, hogy a művek alkotója visszatér majd a rendes festészethez, habár ez a számítógép generálta anyag bizonyos tekintetben úttörő és érdekes.a

Az óriásplakátokon látható munkák a világiasság androgün, érzéki és lenyűgöző képei. Többévi középszerűség után ez végre fejbe kólintó, nesze nektek nagyvárosi művészet. Az alkotó, a 28 éves Novák Erik inkább háttérben marad, semmint hogy ömlengjen róla: azt mondja, ő elkészíti a művet, a dumát másra hagyja. Csak az lelkesíti, de nagyon, hogy a városnak épp ezen a pontján lelt kiállító térre a kortárs művészet.

Novák El Grecóról elnevezett designstúdiója szervezte az eseményt. Azt mondja, galériába alig jár valaki, egy fiatal képzőművész legjobb esetben is csak abban reménykedhet, hogy egyszer jut neki pár négyzetméter egy eldugott óbudai pincében, ahová jó, ha öt ember elvetődik, már ha van ennyi barátja az illetőnek. Innen nézve ellenállhatatlan távlatokkal kecsegtet, hogy egy hónapon át másfél millióan láthatják, amit csináltál: június 30-ig még az ő képein akadhat meg a Dózsa György úton zötykölődő trolik, buszok és autók utasainak a szeme. Meg a turistáké. Sokba volt ez, mármint az óriásplakátok bérlése és karbantartása, plusz a publicitás, de ha egyszer modern művészettel ki akarsz keveredni a pincéből az utcára, akkor ez nem egy rossz módszer.

Gyalogosok kelnek át az utcán, hogy messzebbről is szemügyre vehessék a képeket, vezetők bámulnak ki a kocsiablakon, mintha azt kérdeznék sebváltás közben, hogy mi a szent szart hirdetnek itt? Borotválkozás utáni arcszeszt? Gumióvszert? Arról folyik a vita, hogy melyik testrész melyik, meg hogy élesben csinálták-e, mint Gainsbourg és Birkin. Nem fáradt erotika ez, nem is kemény pornó, hanem gyönyör és színpompa és formás formák egybeforrva. Valóban ilyen ragyogóak volnánk mi is? Nem gondolod, drágám, hogy ma korábban kéne lefeküdnünk? Gyerünk haza. Tas még marad, bajsza dacol a széllel. Várja Árpádot.

(fordította: Sz. T.)

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.