Test-Fény-Kép

  • Emma Roper-Evans
  • 1996. június 27.

Könyv

Emma Roper-Evans

Tas vezér legszívesebben frissen rozsdamentesített bajszára tűzné a millecentenáriumra tojó bringásokat, gördeszkásokat és görkorisokat, akik a lábánál mutatják be dilinyós trükkjeiket, a Hősök terén. Kicsit arrébb, ott, ahol a Szépművészeti Múzeum fordítja oldalát a Dózsa György útnak, kilenc óriásplakáton egy egészen másfajta köztéri művészet kínálja fel magát: Test-Fény-Kép.

Miután a Fidesz-székháztetőn hegedülő Lajkó Félix kristályéles vibratóira egy alacsony emberke lerángatta az óriásplakátokat takaró leplet, hatalmas, ölelkező testek bukkantak elő. Mélyvörös háttérben egymáshoz tapadó aranyszín hús. Aztán az emberke - Popper Péter, szemüveg, szakáll, filozófia - az alkalmi pódiumra lépett, és beszédet tartott erotikáról és sumér istenségekről, kalandról és komputerről. Kissé mintha kényelmetlenül érezte volna magát, mindenesetre kifejezte reményét, hogy a művek alkotója visszatér majd a rendes festészethez, habár ez a számítógép generálta anyag bizonyos tekintetben úttörő és érdekes.a

Az óriásplakátokon látható munkák a világiasság androgün, érzéki és lenyűgöző képei. Többévi középszerűség után ez végre fejbe kólintó, nesze nektek nagyvárosi művészet. Az alkotó, a 28 éves Novák Erik inkább háttérben marad, semmint hogy ömlengjen róla: azt mondja, ő elkészíti a művet, a dumát másra hagyja. Csak az lelkesíti, de nagyon, hogy a városnak épp ezen a pontján lelt kiállító térre a kortárs művészet.

Novák El Grecóról elnevezett designstúdiója szervezte az eseményt. Azt mondja, galériába alig jár valaki, egy fiatal képzőművész legjobb esetben is csak abban reménykedhet, hogy egyszer jut neki pár négyzetméter egy eldugott óbudai pincében, ahová jó, ha öt ember elvetődik, már ha van ennyi barátja az illetőnek. Innen nézve ellenállhatatlan távlatokkal kecsegtet, hogy egy hónapon át másfél millióan láthatják, amit csináltál: június 30-ig még az ő képein akadhat meg a Dózsa György úton zötykölődő trolik, buszok és autók utasainak a szeme. Meg a turistáké. Sokba volt ez, mármint az óriásplakátok bérlése és karbantartása, plusz a publicitás, de ha egyszer modern művészettel ki akarsz keveredni a pincéből az utcára, akkor ez nem egy rossz módszer.

Gyalogosok kelnek át az utcán, hogy messzebbről is szemügyre vehessék a képeket, vezetők bámulnak ki a kocsiablakon, mintha azt kérdeznék sebváltás közben, hogy mi a szent szart hirdetnek itt? Borotválkozás utáni arcszeszt? Gumióvszert? Arról folyik a vita, hogy melyik testrész melyik, meg hogy élesben csinálták-e, mint Gainsbourg és Birkin. Nem fáradt erotika ez, nem is kemény pornó, hanem gyönyör és színpompa és formás formák egybeforrva. Valóban ilyen ragyogóak volnánk mi is? Nem gondolod, drágám, hogy ma korábban kéne lefeküdnünk? Gyerünk haza. Tas még marad, bajsza dacol a széllel. Várja Árpádot.

(fordította: Sz. T.)

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”