Képregény

Titánember

  • Baski Sándor
  • 2015. július 18.

Könyv

Épp ideje volt már, hogy terroristák támadják meg a Paksi Atomerőművet. Miért mindig New York kerül végveszélybe? Csak a hanyatló Nyugatnak lehetnek szupergonoszai és szuperhősei?

Tavaly megjelent ugyan egy Magyar Szuperhős Mesék című kiadvány, de az a serdületlen fiatalokat célozta meg, ráadásul a képek helyett a szöveg dominált benne. Így aztán, ha nem számítjuk Pálfi György emlékezetes szkeccsfilmjének Táltosemberét, akkor az első kortárs magyar szuperhős titulusa Titánembernek jár. Képességeit illetően hősünk felveszi a versenyt a külföldi kollégákkal, de jóval sze­rényebb körülmények közt él. Előfordul, hogy BKV-val siet a riasztás helyszínére, civilben pedig saját, Akácfa utcai kávézójában dolgozik. A hasonló gegek ellenére az író (és egyben kiadó) Juhász-Nagy Gábor nem az amerikai szuperhőssztorik szocreál szatíráját akarta megalkotni, hanem a hazai átiratot, amely az ironikus hangvétel ellenére is komolyan veszi magát. Ez elviekben dicséretes törekvés, a gyakorlatban viszont kínos kérdések merülhetnek fel Superman és Titánember feltűnő rokonságáról. Ha ugyanis utóbbit nem a parodisztikus szemlélet hívta életre, akkor hommage-nak álcázott ihlethiány esete foroghat fenn.

Az első, mindössze 24 oldalas füzetből persze nem ildomos vég­ér­­vényes konklúziókat levonni. (További nyolc rész fog még megjelenni havi bontásban.) A kissé sablonos címszereplő ellenére a Vadas Máté rajzolta panelek úgy mesélik el az eseménydús – és az említett paksi támadásba torkolló – törté­netet, ahogy az a szuperhősműfaj amerikai nagykönyvében meg van írva, márpedig a cél nyilván pont ez volt.

Juhász-Nagy Ingatlan Inveszt Kft., 2015, 28 oldal, 890 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.