Képregény

Titánember

  • Baski Sándor
  • 2015. július 18.

Könyv

Épp ideje volt már, hogy terroristák támadják meg a Paksi Atomerőművet. Miért mindig New York kerül végveszélybe? Csak a hanyatló Nyugatnak lehetnek szupergonoszai és szuperhősei?

Tavaly megjelent ugyan egy Magyar Szuperhős Mesék című kiadvány, de az a serdületlen fiatalokat célozta meg, ráadásul a képek helyett a szöveg dominált benne. Így aztán, ha nem számítjuk Pálfi György emlékezetes szkeccsfilmjének Táltosemberét, akkor az első kortárs magyar szuperhős titulusa Titánembernek jár. Képességeit illetően hősünk felveszi a versenyt a külföldi kollégákkal, de jóval sze­rényebb körülmények közt él. Előfordul, hogy BKV-val siet a riasztás helyszínére, civilben pedig saját, Akácfa utcai kávézójában dolgozik. A hasonló gegek ellenére az író (és egyben kiadó) Juhász-Nagy Gábor nem az amerikai szuperhőssztorik szocreál szatíráját akarta megalkotni, hanem a hazai átiratot, amely az ironikus hangvétel ellenére is komolyan veszi magát. Ez elviekben dicséretes törekvés, a gyakorlatban viszont kínos kérdések merülhetnek fel Superman és Titánember feltűnő rokonságáról. Ha ugyanis utóbbit nem a parodisztikus szemlélet hívta életre, akkor hommage-nak álcázott ihlethiány esete foroghat fenn.

Az első, mindössze 24 oldalas füzetből persze nem ildomos vég­ér­­vényes konklúziókat levonni. (További nyolc rész fog még megjelenni havi bontásban.) A kissé sablonos címszereplő ellenére a Vadas Máté rajzolta panelek úgy mesélik el az eseménydús – és az említett paksi támadásba torkolló – törté­netet, ahogy az a szuperhősműfaj amerikai nagykönyvében meg van írva, márpedig a cél nyilván pont ez volt.

Juhász-Nagy Ingatlan Inveszt Kft., 2015, 28 oldal, 890 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.