Könyv

Star Wars – Szereplők Nagykönyve

  • - kg -
  • 2015. július 18.

Könyv

Vannak egész jól eltalált regénykezdetek (Szólítsatok Ishmaelnek) és még jobbak (Amikor egy reggel Gregor Samsa…), de lássuk be, nincs az az igyekvő irodalmi próbálkozás, mely versenyre kelhetne azzal, ha valaki például a 2-1B egészségügyi robot külső-belső ismertetésével kezdi a könyvét. Nincs ezen mit rágódni: az irodalom eszközei egyszerűen nem vetekedhetnek egy finommotoros mozgású kéz, egy stabilizátoros láb vagy a hidraulika átlátszó burkolatának realisztikus képi ábrázolásával. Aki erre azt mondaná, hogy gyerekség az egész, azt még most, barátilag, bizalmasan, magunk között szeretnénk figyelmeztetni arra – mielőtt még nagyobb társaságban is elismételné ugyanezt –, hogy Hollywoodban épp most érnek csúcsra azok a harmincasok-negyvenesek, akiknek semmi sem kedvesebb, mint egy megkopott, vintage 2-1B ­figura (a Narancs berkeiben is ismert egy ilyen 2-1B-fetisiszta – név és cím a szerkesztőségben). Nekik nem is lehet kedvesebb olvasmányuk, mint a Star Wars – Szereplők nagykönyve, még akkor is, ha tudván tudjuk, ez is csak egyike annak az ezernyi, lelketlen és lehúzó kiadványnak, melynek egyetlen célja, hogy az új mozifilm premierjéig megszabadítsa a 6–10 és 36–40 éves rajongókat a mama adta uzsonnapénztől. Lelketlenség ide vagy oda, a Nagykönyv jó kis bevezető olvasmány az enciklopédikus mélységű wookieepedia előtt; a még kezdő Sarlacc-kutatók jobb, ha itt kezdik a galaxisok leggyilkosabb gyomrával való ismerkedést, mielőtt elmerülnének a Star Wars Wiki brutális részletességében. Szégyen, de én például mostanáig azt se tudtam, hogy a Tauntaun mit majszol az ajkaival és Veers tábornok családi élete (kész Buddenbrook ház ez a Star Wars!) is csak most tárult fel előttem. A Halálcsillag tüzérének magányosságáról is még hosszan olvastam volna, de a Szereplők Nagykönyve csak afféle kapudrog a további vásárlásokhoz.

Fordította Kabdebó Flórián. Kolibri, 2015, 208 oldal, 3999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.