Könyv

Toni Morrison: Engedjétek hozzám

Könyv

„Utálom, hogy ezt kell mondjam, de ezt a kisbabát, Lula Annt, már a szülőszobában is szégyelltem. (…) volt egy pillanat, amikor az arcára szorítottam a paplant – de aztán pár másodperc múlva levettem.” Látszólag a fekete tapasztalatról, annak jelenkori helyzetéről és a rabszolgaörökség soha el nem múló hatásáról, rasszizmusról és sajátos önmegbélyegzésről szól a Nobel-díjas szerző talányosnak tűnő története. De a többször kidolgozatlan és funkciótlan nézőpontok és történettöredékek egymásutánja során világossá válik a faji előítélet kontextusa mögötti valódi dráma, melynek fókuszában a szeretetlenség áll. Toni Morrison explicit leírásokkal láttatja a gyerekek ellen elkövetett testi és lelki abúzus elborzasztó példáit, következményeit, a felnőttkorban élesedő traumák megnyilvánulásait. Sokféleképpen tönkre lehet tenni egy emberéletet, ezt példázza a bibliai utalásokkal terhelt sztori. A szerző kíméletlen őszinteséggel tudatja, hogy generációk zsigeri, bénító élménye lehet az a múltbéli sérülés, amely valódi szeretetdeficitet okoz.

A provokatívnak szánt, fájdalmasan szomorú, némiképp sablonos történet átadásában viszont van valami irritáló. Ízlés dolga, de az elbeszélői közvetlenség álságos megnyilvánulásaiként értelmezhetők csak a párbeszéd illúzióját sugalló kiszólások, melyek a történetmesélésnek nemhogy nem tesznek jót, de egyenesen hatásrombolóak.

Fordította: Elekes Dóra. Park Könyvkiadó, 2018, 200 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.