Könyv

Történész a házban

Ungváry Krisztián: Tettesek vagy áldozatok? - Feltáratlan fejezetek a XX. század történelméből

  • - barotányi -
  • 2014. július 14.

Könyv

A termékeny, ráadásul szórakoztatóan, jó stílusban alkotó szerzőnek bőségesen akad mondanivalója, amivel hozzászólhat napjaink sokszor magas hőfokú, erős történeti relevanciájú disputáihoz. A Tettesek vagy áldozatok? látszólag vegyes műfajú munka: akadnak itt folyóiratban, esetleg online portálokon már megjelent (ám ezen alkalomból alaposan átírt) munkák és első alkalommal közölt dolgozatok egyaránt. A témák is átölelik a 20. század szinte teljes keresztmetszetét, és érintik az elmúlt száz év legfontosabb neuralgikus pontjait: az I. világháborútól a második világégésen át egészen a Rákosi- és a Kádár-kor szinte pikareszk, kémregénybe illő történeteiig, no meg a jelen tragikomédiájáig. Ungváryt magától értetődően érdekli az alig lecsengett évszázad egyaránt, de rendre máshogy rettenetes rezsimjeinek jellege - leginkább a bennünk élő, dolgozó, együttműködő vagy ellenálló emberek motivációi. Írásaiban igyekszik feltárni azt a sok-sok ellentmondást, melyekből - legalábbis részben - megérthetjük e rezsimek eredendő ambivalenciáját, kétségbevonhatatlan sikereik titkát és azt, hogy miért tudtak még pusztulásukban is annyi szenvedést okozni.

Már az utolsó magyar lovasrohamról szóló, idei kerek évfordulóhoz kapcsolódó bevezető dolgozat is kis magyar abszurd: gyakorlatilag a tévedések szörnyű összjátékának jóvoltából kerülnek huszárjaink az orosz géppuskák elé - ahogy az I. világháború valamennyi frontján saját kárukból és iszonyatos veszteségek árán tanulták meg a katonák, hogy a gyorstüzelő fegyverek, mindenekelőtt a géppuska korában végképp elavult a napóleoni háborúk harctéri hagyománya. Itt jegyeznénk meg, hogy a kötet elbírt volna még egy lektorálást - bár az első világháború kontextusában előkerülő "szovjet főerők" pontosan rávilágít arra, hogy e régióban csaknem negyed évszázadonként ugyanazon véres fordulatok és hibák ismétlődnek.

A Szálasi házaspárról közölt két tanulmány revelatív erejű, ráadásul a Lucz Gizelláról szóló rövid írás a 20. század nőtörténetének egyik leginkább stigmatizált figuráját próbálja megértetni az olvasóval (a nők szerepe a hungarista mozgalomban éppen az utóbbi években került a történeti kutatások fókuszába - lábjegyzetben Ungváry is utal Pető Andrea várhatóan ez évben megjelenő könyvére). De talán az igazi meglepetések a kötet közepén várnak ránk: Szennik György, a negyvenes évek tán legkeresettebb szélsőjobboldali dizájneréből lett kommunista besúgó, majd rabbiportré-készítő története a maga tömörségében is lenyűgöző. Zákó András, az emigrációban erősen jobboldali félkatonai mozgalmat gründoló tábornok többszörösen munkát adott a honi elhárítás vezetőinek, még a szervezetből való kilépésük után is: a Berkesi András-Kardos György-duó kváziirodalmi, Hollós Ervin pedig jelenkor-történeti munkáiban is megörökítette a magyar Werwolf-szervezet, a Kopjások történetét - most megtudhatjuk az igazságot is az ügyben. A Sir Martin Gilbert világhírű történész (utóbb a nyolckötetes Churchill-biográfia szerzője) magyarországi útjának és beszervezési kísérletének története jobb, mint bármelyik fikciós kémregény - ráadásul a sztori legvalószínűbb tanulsága (a történész kettős ügynöki szerepe) még sosem került elő a nemzetközi szakirodalomban. A Kádár-kori zsidó kárpótlás felháborító epizódjainak felemlegetése tökéletesen illusztrálja, hogy a napjainkban előkerülő hazug apológiák erős beágyazottsága többek között abból származik, hogy ezek képezték a szocialista áltörténelmi mitológia alapjait is. Az akkori NSZK cinikus lehúzását pedig jól egészítette ki az áldozatokkal való megalázó bánásmód és gátlástalan kizsebelésük - ezzel együtt a magyar állam felelősségének körömszakadtáig való tagadása. Ehhez már csak témájában is jól kapcsolódnak a szerző Terror Házáról, illetve a megszállási emlékműről írt megszívlelendő dolgozatai: az Andrássy út 60.-ban berendezett múzeumról közölt elemzéséből szépen kiderül, mi értelme lehet fenntartani egy olyan reprezentatív teret, amely szinte minden ízében hazudik a papíron bemutatni kívánt korról.

Jaffa, 2014, 330 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.