Tudósítás egy haditudósítóról

Jászberényi Sándor: Budapest–Kairó. Egy haditudósító naplója

  • - kovácsy -
  • 2013. április 5.

Könyv

„Azért csináltam, mert képtelen vagyok egy helyben ülni” – hárítja el Jászberényi a bátorságára vonatkozó feltevést azzal kapcsolatban, hogy miért ment vissza sérülten az utcára, tüntetőket fényképezni. Fölösleges szerénykednie: mindenképpen bátor dolog volt, hogy részt vevő megfigyelőként volt jelen az arab tavasz több kairói megmozdulásán, ahol a belbiztonsági erők sok tüntetőt megöltek, még többet megsebesítettek.


A Budapest–Kairó ennek a bátorságnak vagy inkább vakmerőségnek az árnyalatait, lelki mozgatóit tárja fel, sokszor egész mélyen átélhető módon, beleérző megértést ébresztve e fiatalember iránt, aki szomjazza a hősiességet, a tetszést, az elismerést. Erre utal – még ha netán akaratlanul is – maga az alcím, amely nem az eseményekre, hanem a szerző öndefiníciójára utal, miszerint egy haditudósító naplóját olvassuk. Az öntudatos titulus jogosultságát igazából nem lehet okunk megkérdőjelezni, hiszen Jászberényi igyekezett valóban ott lenni, ahol a nagy dolgok történnek, még ha naplójából néha mintha hiányoznának pontosan azok a részletek – okok és összefüggések részleteinek felkutatása, a részletesebb ténybeli ismereteken alapuló elemzések, az eseményekre árnyaltan rálátó beszélgetőpartnerek faggatása. Ezek tartósíthatnák a könyv időszerűségét arra a (jelenlegi) helyzetre is, amikor legkülönfélébb okokból szerveződő megmozdulások céltáblája immár a könyvben még nagy tisztelettel emlegetett Morszi elnök, akit a tüntetők a forradalom elárulásával vádolnak. Vagyis immár szerintük is javában posztforradalmi idők járják Egyiptomban, ahonnan nézve 2011 első fele immár nosztalgikusan felidézhető időszaknak, zárványnak tűnik. Erről a zárványról viszont lényeges dolgokat mond el a könyv.

Jászberényi eközben fontosnak tartja megemlíteni, hogy „hatvan kilóval szériázik” az edzőteremben, egyik naplórészletét pedig drámai bejelentéssel indítja: „November 21-én lőttek le.” „Ne aggódj, Sándor, nincs semmi baj, rendben vagy, habibi!” – veregetné vállon ilyenkor minden gúny nélkül, együttérzéssel az olvasó. A lelövés egészen pontosan egy bordatörést okozó gumilövedék-találat, ami persze nem kisebbíti az eset drámaiságát, a lövedék gumiköpenye acélmagot rejtett. Ennek ellenére másodjára, tíz sorral később én már inkább meglövésről, sebesülésről stb. írtam volna.

De nem írtam, hiszen nem jártam Kairóban, sőt sehol sem jártam, ahol az arab tavasz drámai és emelkedett, örvendetes és aggasztó eseményei zajlottak. Így aztán nem is élhettem át a forradalmi hangulat gazdag árnyalatait, amelyekről Jászberényi beszámol: az elszántságot, a félelmet, az önzetlen segítőkészséget, az együttérzést, mindazt, ami idealisztikus képzeteink szerint – és ezúttal a valóságban is – egy forradalom tisztaságát adja. Ezt a légkört idézi fel a könyv (és benne a szerző izgalmas és informatív fényképei), amely végül is egyszerre teszi átélhetővé Egyiptom és a szerző önazonosság-keresését.

Libri Kiadó, 2013, 191 oldal, 3290 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.