Könyv

Vlagyimir Szorokin: Manaraga

  • - legát -
  • 2018. január 7.

Könyv

A 2040-es évek körül játszódó történetben a nálunk is annyit emlegetett „új világrend” nemcsak kialakult, de konszolidálódott is: Oroszország megszűnt létezni. Ennek azonban Szorokin új művében nincs sok jelentősége; az ugyanúgy csupán egzotikus adalék, mint az, hogy főhősét Gézának hívják, aki Budapesten született migráns szülők gyermekeként.

A kötet igazából arra az egyetlen gegre épül, hogy ebben a konszolidálódott új világrendben megsemmisült a könyvek 90 százaléka, a maradék 10 féltve őrzött műkincs már, ám közben hatalmas divattá vált egy új őrület, a book’n’grill, ami annyit tesz, hogy illegalitásban, alvilági körülmények között működő sztárséfek értékes könyvekkel gyújtják be grillsütőiket, és prezentálnak fejedelmi lakomákat. Ilyen sztárséf Géza is, aki egyes szám első személyben meséli el különleges kalandjait Budapesttől az Urálban lévő Manaraga hegyig, ahol egy illegális nyomda üzemel.

Noha a történet olykor nagyon szórakoztató, máskor kemény és gyomorszorító, Szorokin más műveivel összevetve felszínes és hatásvadász, tulajdonképpen ujjgyakorlat. Ráadásul egy csomó teljesen felesleges stílusparódiával van kibélelve, vélhetően terjedelmi okokból; ezek nélkül ugyanis már vállalhatatlanul karcsú lett volna a kötet. Mintha a szerző Dosztojevszkijhez hasonlóan a hitelezői elől menekült volna ebbe a „nagyon kisregénybe”, de míg Fjodor Mihajlovics annak idején remekművekkel volt képes rendezni rulettadósságait, úgy tűnik, Vlagyimir Georgijevicsnek csak egy vázlatra futotta.

Fordította: M. Nagy Miklós. Gondolat, 2017, 197 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."