Ifjúságunk erkölcsös nevelését nem segíti – Weöres Sándor 100

Könyv

Zseni a gyerekszobában, pornográfiavád a kádári konszolidáció éveiben, nagy költő nagy cicával. Két Weöres-epizóddal és szívbe markoló képekkel emlékezünk a száz éve született nagy költőre.

Bemutatok neked egy kisfiút

false

 

Fotó: MTI - Molnár Edit

„Átmentünk a gyerekszobába. Kosztolányi kamaszmása hűvös udvariassággal üdvözölt. A másik fiú nevét a bemutatkozáskor egyszerűen Vörösnek hallottam, és így, amikor egy év múlva a Nyugatban a mutatós Weöres névvel találkoztam, nem azonosítottam Ádám „játszópajtásával”. […] De így, ismeretlenül, nemigen tudtam komolyan venni, amit Kosztolányi mondott róla:

– Bemutatok neked egy kisfiút, akiből nagy költő lesz.

[…] Ilyen könnyen áll Kosztolányi szájában a nagyság – csak azért, hogy valami kedveset mondjon egy félig-gyereknek? Kissé elkedvetlenedtem…”

Vas István emlékezett vissza ekképpen legelső látogatására Kosztolányi Dezső Logodi utcai otthonában a harmincas évek elején. A Vasnál négy évvel fiatalabb, nagykamasz Weöres Sándor, aki 1932-től a Nyugat szerzőinek sorába tartozott, ekkor már jó ideje bejáratosnak számított Kosztolányinál. Alig volt tizenhat éves, amikor Csöngéről felutazva betoppant Kosztolányihoz, aki verseit olvasván Rimbaud-ra emlékeztető gyerekzsenit és máris kész költőt ismert fel Weöresben, s még ugyanebben az évben (1929) így írt a rövidnadrágos pályatársnak: „Te, drága csodagyermek, úgy játszol nyelvünk zongoráján, mint kevesen.”

Antik brigantik

false

 

Fotó: PIM/Apostol Pál

„Mint akit ölnek, törzse hanyat dült, lába kalimpált,

csontos mellem alá gömbölyű keble szorult.

Szép pajtásom, az égszín pillantású kisasszony,

fürge, fiús-alakú, lányos-aranyhajú szűz,

most szepegett: »Mit akarsz te bolond? Tréfáltam, eressz el!«”

 

false

 

Fotó: MTI - Molnár Edit

Ezekkel a sorokkal indult a kultúrpolitika lazulását saját életében és pályája alakulásában is megtapasztaló Weöres Antik ekloga című verse, amely 1964 elején az Új Írás hasábjain jelent meg.

„Lázban rája-fonódtam, szerte vetette bokáit,

hátamon átkulcsolt, háttal az ágyra bukott,

így forrt össze a tüzes zivatarral telt levegőben

lány s fiú egy-testté, kétfejű ősi alak” – állt lentebb a szexuális együttlétet jelenetező versben, amelyből a megjelenést követően egyhamar jókora patália kerekedett, tiltakozó levelekkel, pornográfiaváddal és sokszorosított förmedvényekkel. Egy felháborodott győri párttag és többszörös nagyapa például ezt írta egyenesen Kádár János első titkárnak: „Csatoltan megküldöm Weöres Sándor: Antik ekloga című versét, amely az »Új Írás« februári számában jelent meg, azzal a kéréssel, hogy annak elolvasására pár percet áldozni szíveskedjék.

Nézetem szerint ez az irodalmi folyóiratban közzétett »mű« nem alkalmas az ifjúságunk erkölcsös nevelését elősegíteni. Már pedig amilyenné neveljük ifjúságunkat, olyan lesz a jövő társadalma.”

A levelében a magyar fiúkat és lányokat a Dolce vita erkölcstelenségeitől óvó levélíró és társai mellett Weöres ellen verses támadás is indult. Megszületett ugyanis egy Weöreshez címzett trágár ellenvers, amelynek stencilezett példányai alá-fölé hol Simon István, hol az esetről utóbb beszámoló Devecseri Gábor nevét gépelték. A kultúrpolitika vezetői azonban inkább az Új Írás szerkesztőire összpontosították elégedetlenségük megnyilvánulásait, ám Weöres „pornográfiaügyét” bölcsen meghagyták az irodalmi élet és az irodalomkritika terepén elpangni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.