Fanzin

Zina 3.

  • Kránicz Bence
  • 2018. február 11.

Könyv

A borítón nagydarab, húsos, szabálytalan testű nő látható, pucér fenekét szegezve az olvasónak. A hátán tetoválás: „No art can satisfy her.” Ha gyakorlott fanzine-olvasók vagyunk, ennyiből már sejthetjük, hogy a színtér egyik legfontosabb kiadványát, az erősen feminista elkötelezettségű Zinát vettük kézbe. A Zina valóságos all-star válogatottat hoz össze: az alkotók az animációs szakma jeles fiatal képviselői, köztük a díjnyertes rövidfilmeket is jegyző Tóth Luca, Kreif Zsuzsanna, Lovrity Kata, és mindazok, akikről egyelőre kevesebbet lehetett olvasni, de hamarosan majd remélhetőleg többet fogunk.

A kis képregények, olykor még történetté sem szerveződő rajzok témája vagy kétségbeejtően hétköznapi (a reggeli fogmosásról többször szó esik), vagy teljesen szürreális. Középút nincs, legfeljebb villámgyors átalakulás egyikből a másikba, mint Rumi Zsófi Winsor McCay-parafrázisnak is felfogható négyoldalasában csupa ágyban-kádban közlekedő emberről, vagy Szakadát Maja munkájában, aki a matrac alatt várakozó patás ördögöt festette meg. Kiemelném még az ezer közül is felismerhető figurákat rajzoló Tóth Luca kafkai meséjét a lányról, aki kolbásszá változott (finálé: ember-kolbász szex). A legjobb mű viszont Csató Csengéé. A Fizetésnap hősnője jóleső bevásárlást tart a plázában, a rengeteg ruhát pedig egy gangos bérházba hurcolja, ahol minden emelet egy évnek, a laká­sok pedig hónapoknak felelnek meg. Ilyen rövidke, mégis szorongató egzisztencialista remeklést rég olvastam. Az antológia képi világa sokszínű, de főleg a stílusok tekintetében, egyébként az okkersárga és a rózsaszín közös favorit.

És hogy hol van mindebben a feminizmus? Ott világít minden oldalon, a ronda-szép, vékony-kövér, félénk-bátor nők rajzain. A Zina alkotói számára ugyanis a feminizmus vélhetően egyet jelent a szabadsággal.

Popper Publishing, 2017, 44 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.