Fanzin

Zina 3.

  • Kránicz Bence
  • 2018. február 11.

Könyv

A borítón nagydarab, húsos, szabálytalan testű nő látható, pucér fenekét szegezve az olvasónak. A hátán tetoválás: „No art can satisfy her.” Ha gyakorlott fanzine-olvasók vagyunk, ennyiből már sejthetjük, hogy a színtér egyik legfontosabb kiadványát, az erősen feminista elkötelezettségű Zinát vettük kézbe. A Zina valóságos all-star válogatottat hoz össze: az alkotók az animációs szakma jeles fiatal képviselői, köztük a díjnyertes rövidfilmeket is jegyző Tóth Luca, Kreif Zsuzsanna, Lovrity Kata, és mindazok, akikről egyelőre kevesebbet lehetett olvasni, de hamarosan majd remélhetőleg többet fogunk.

A kis képregények, olykor még történetté sem szerveződő rajzok témája vagy kétségbeejtően hétköznapi (a reggeli fogmosásról többször szó esik), vagy teljesen szürreális. Középút nincs, legfeljebb villámgyors átalakulás egyikből a másikba, mint Rumi Zsófi Winsor McCay-parafrázisnak is felfogható négyoldalasában csupa ágyban-kádban közlekedő emberről, vagy Szakadát Maja munkájában, aki a matrac alatt várakozó patás ördögöt festette meg. Kiemelném még az ezer közül is felismerhető figurákat rajzoló Tóth Luca kafkai meséjét a lányról, aki kolbásszá változott (finálé: ember-kolbász szex). A legjobb mű viszont Csató Csengéé. A Fizetésnap hősnője jóleső bevásárlást tart a plázában, a rengeteg ruhát pedig egy gangos bérházba hurcolja, ahol minden emelet egy évnek, a laká­sok pedig hónapoknak felelnek meg. Ilyen rövidke, mégis szorongató egzisztencialista remeklést rég olvastam. Az antológia képi világa sokszínű, de főleg a stílusok tekintetében, egyébként az okkersárga és a rózsaszín közös favorit.

És hogy hol van mindebben a feminizmus? Ott világít minden oldalon, a ronda-szép, vékony-kövér, félénk-bátor nők rajzain. A Zina alkotói számára ugyanis a feminizmus vélhetően egyet jelent a szabadsággal.

Popper Publishing, 2017, 44 oldal, ár nélkül

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."