KÖNYVMELLÉKLET

Zseblámpás mesék

Könyv

Amikor egy kisgyerek felszáll a metróra, amint ülőhelyet talált magának, első dolga, hogy feltérdel az ülésen, és máris az alagutat kémleli. Simán megérne egy tudományos kutatást, vajon mit látnak vagy mit képzelnek a metróalagutak falára a gyerekek.

Tóth Krisztina mesekönyve mindennapi városi közegben oszt meg hasonló titkokat. Hogy hová tűnt Marci lábáról az egyik csizma leszállva a metróról, miért épp csizmát eszik a metróalagútban élő, de azért a mozgólépcső alá is bekúszó, nem annyira, de azért kicsit mégiscsak félelmetes szörny. Vagy hogy létezhet olyan százlábú, ami méretében a metróval vetekszik, és nagy a valószínűsége, hogy csak azért nem szállít a metró helyett utasokat, mert nem eldöntött tény, ki félne jobban, a százlábú az emberektől vagy az emberek tőle. A Felhőmesék párjául szolgáló kötet ezúttal is kedves, hétköznapi történeteket mesél el. A szerző egy-egy mese végén, kilépve az elbeszélői szerepből, külön szól is az elsősorban óvodáskorúaknak vélt hallgatósághoz, intelmet fogalmaz meg vagy csak üdvözletét küldi az egyik szereplőjének. Az öt történet közül A lámpa­egér sztorija a legbájosabb, amelyben Mikula, a mókus és az egyébként Steinbecket olvasó Cincur kis­egér helyet cserélve kisebb közúti felfordulást okoz a Százados út sarkán. A mesék láttatásához Timkó Bíbor illusztrációi mondhatni tökéletesek: kedvesen találóak, szépek és nem utolsósorban humorosak, a rajzok apró részletei pedig még ha a gyerekek arcára nem is, de a felnőttekére biztos mosolyt csalnak.

Magvető, 2017, 56 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.