KÖNYVMELLÉKLET

Zseblámpás mesék

Könyv

Amikor egy kisgyerek felszáll a metróra, amint ülőhelyet talált magának, első dolga, hogy feltérdel az ülésen, és máris az alagutat kémleli. Simán megérne egy tudományos kutatást, vajon mit látnak vagy mit képzelnek a metróalagutak falára a gyerekek.

Tóth Krisztina mesekönyve mindennapi városi közegben oszt meg hasonló titkokat. Hogy hová tűnt Marci lábáról az egyik csizma leszállva a metróról, miért épp csizmát eszik a metróalagútban élő, de azért a mozgólépcső alá is bekúszó, nem annyira, de azért kicsit mégiscsak félelmetes szörny. Vagy hogy létezhet olyan százlábú, ami méretében a metróval vetekszik, és nagy a valószínűsége, hogy csak azért nem szállít a metró helyett utasokat, mert nem eldöntött tény, ki félne jobban, a százlábú az emberektől vagy az emberek tőle. A Felhőmesék párjául szolgáló kötet ezúttal is kedves, hétköznapi történeteket mesél el. A szerző egy-egy mese végén, kilépve az elbeszélői szerepből, külön szól is az elsősorban óvodáskorúaknak vélt hallgatósághoz, intelmet fogalmaz meg vagy csak üdvözletét küldi az egyik szereplőjének. Az öt történet közül A lámpa­egér sztorija a legbájosabb, amelyben Mikula, a mókus és az egyébként Steinbecket olvasó Cincur kis­egér helyet cserélve kisebb közúti felfordulást okoz a Százados út sarkán. A mesék láttatásához Timkó Bíbor illusztrációi mondhatni tökéletesek: kedvesen találóak, szépek és nem utolsósorban humorosak, a rajzok apró részletei pedig még ha a gyerekek arcára nem is, de a felnőttekére biztos mosolyt csalnak.

Magvető, 2017, 56 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.