Könyv

A fólia fogságában

Mágnes mellett a vas

Kritika

Egyelőre csak a kiskorúaknak szánt kiadványokra vonatkozik a „gyermekvédelminek” titulált törvényhez kapcsolódó rendelet, mely szerint „születési nemnek megfelelő önazonosságtól va­ló eltérést, a nem megváltoztatását, a szexualitást öncélúan ábrázoló, valamint a homoszexualitást megjelenítő, illetve népszerűsítő” termék csak zárt csomagolásban forgalmazható, illetőleg iskolák és templomok 200 méteres körzetében még úgy sem.

A megbélyegzés hatással lehet a könyvesboltok felnőtteknek szóló kínálatára és az egész könyvpiacra is. Mindenestre most ez az „ártalmas” témákat felvonultató könyv (és az egész sorozat, amelynek a része) „szigorúan fóliázva” jelenik meg.

A 37 írás nagy része novella, többségében kortárs. Mellettük regényrészleteket, illetve személyes beszámoló jellegű, edukációs célú, érzékenyítő írásokat találunk. A szerkesztő a szerzők nemzetiségét és a feldolgozott témákat illetően is törekedett a változatosságra. E törekvésében talán túlzásba is esett: tekintve, hogy a kötet a fent említett homofób és transzfób törvényre válaszul született, szerencsésebb lett volna kihagyni a kiskorúakat érő visszaélést megjelenítő három szöveget. (Normális esetben persze megtartásuk mellett szólna, hogy egy irodalmi antológia elsődleges célja a „polkorrektség” helyett a téma sokrétű irodalmi feldolgozásainak bemutatása lenne.) A szerkesztő, Kőrössi P. József előszavában amellett érvel, hogy a kötetben található meleg, leszbikus, biszexuális és transz történetek az identitáskeresés és a párkapcsolatok mindannyiunkat érintő kérdéseivel foglalkoznak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.