Kiállítás

Tüzesen süt le a Sun

Martin Parr: Strand az egész világ / Life’s a Beach

  • Erdei Krisztina
  • 2022. április 6.

Kritika

Parr akkor kezdett igazán ismertté válni Magyarországon, amikor ide is betörtek a digitális fényképezőgépek.

A művész még analóg technikával készült fotóinak élénk színei és különös képkivágásai előképeivé váltak annak a valóságtól elrugaszkodott tónusokra, furcsa részletekre fókuszáló, a mélységélességet provokatívan kezelő vizualitásnak, amely a korai digitális kamerák hibáiból adódott. „Ez olyan martinparros”, kaptuk meg akkoriban oly sokszor a képeinkre. Annak azonban, hogy a környezetünket hasonló módon képeztük le, elsősorban nem technikai okai voltak, sokkal inkább a tágabb, politikai-gazdasági kontextusban keresendő a válasz. Magyarországon a rendszerváltás utáni fontos és látványos változások miatt ugyanis a mindennapi élet hétköznapi élményeit a művészek is újra érdekesnek, felfedezésre és tanulmányozásra méltónak találták, és ennek dokumentálására kiváló eszköznek bizonyult az olcsó digitális fényképezőgép. A kétezres évek elején a magyar alkotókat mindez éppúgy a fotográfia szerepének újragondolására késztette, mint Martin Parrt a Thatcher-éra legjobb éveiben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."