Színház

A pillanat hossza

Pilinszky János: Urbi et orbi / Síremlék

  • Sándor Panka
  • 2021. december 15.

Kritika

Pilinszky 1971-ben látta A süket pillantása című előadást, ettől fogva színházi gondolkodását alapjaiban határozta meg Robert Wilson, akinek a színházában egyenesen a művészet kulcsát látta, s nagyságát Shakespeare-hez, Homéroszhoz, Bachhoz hasonlította.

Mindezt e darabok esetében sem lehet figyelmen kívül hagyni, így az alkotóknak egyszerre két művészóriás hangját kell hitelesen közvetíteni. A mostani különleges bemutató Pilinszky János születésének 100. évfordulója alkalmából készült, a két ritkán látott egyfelvonásos drámát Szilágyi Bálint rendező-egyetemi tanár az osztályvezető társával, Zsótér Sándorral és a saját osztályával állította színpadra.

Az első rész elején Pilinszkyt halljuk felvételről, az Amiként kezdtem című versét szavalja, majd felgördül a függöny, és megpillantjuk a Fehér és a Fekete Pápát. Az Urbi et orbi – a testi szenvedésről a pápai hatalom átadásának pillanatát örökíti meg. Az agonizáló pápa már a halálra készül, de az összegyűlt tömeg még várja beszédét. Az ellentéteken alapuló (fekete-fehér, jövő-múlt, íratlan-teleírt, szenny-tisztaság stb.) szerkesztés az élet és halál közötti térben nyújtja végtelenné ezt a pillanatot, amikor a pápa megszűnik pápa lenni, „lehetett volna adótiszt is”. Halála után a testi szenvedést követő lelki túlélésről kíván szólni. A szerepek felcserélődni látszanak: a Fekete pápa hal meg képzelt trónján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."