Színház

Nincs bocsánat

Bocs, hogy élek

Kritika

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Egy bölcsészlány monológját halljuk, amelyben saját helyzetén, családi hátterén kívül a tágabb környezetének, a többi közt az iskolának a megosztottságai is megjelennek, az egészségügy, szépségipar, társadalmi megosztottság anomáliái mellett.

A cím arra az ellentmondásra is utal, ahogy mindenért bocsánatot kérünk, naponta több tucatszor, olyan dolgokért is, amelyekről nem tehetünk, ám épp akkor nem tudunk valóban bocsánatot kérni, amikor igazán helye lenne. Bocs, hogy élek – még… mondhatná magáról a független színházi szféra is, amelynek egyik, még talpon lévő képviselője a győri RÉV Színház. Ráadásul vidéken még nehezebb talpon maradni, azért is, mert kevés a játéklehetőség, a vidéki közönség csak néhány városban találkozik alternatív színházzal. A zalaegerszegi ZAZEE Kulturális Egyesület például a múzeum pincéjében fogad független előadásokat. A Kazamata Színház néven működő sorozat már a tizedik előadásnál tart, telt házakkal, nagy érdeklődéssel övezve. Az ilyen apró szigetek kis reményt, lélegzetvételnyi levegőt jelenthetnek a szférának. A RÉV Színház visszatérő vendége a sorozatnak.

Az előadás jelentős változtatása a könyvhöz képest, hogy itt nem egy, hanem három nő monológját halljuk. A három színésznő három eltérő hangot és stílust képvisel. Horváth Dóra hosszú szoknyájában, jó kislányos fehér blúzában a szülői, iskolai és társadalmi elvárásoknak megfelelni igyekvő bizonytalant, Tóvaj Ágnes a vagány, dühös lázadót, Kiss Tünde a magabiztosabb, higgadtabb fiatal nőt. A szerep megháromszorozása kitágítja, általános női tapasztalattá szélesíti a látottakat, ugyanakkor felerősíti az alapmű töredezettségét. A dramaturgiai keret a születés és a halál. Néhány egyszerű jelzéssel és egy gumikesztyűvel pontosan megteremtik a korántsem gyengéd születés légkörét, majd jelenetek során keresztül jutunk el a kiszolgáltatott, láthatatlanságba burkolt öregségig, hogy elhangozzék a hitetlenkedő mondat: „Bocs, de nem lehet ennyi az egész.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.