Könyv

Belülnézet

Gyárfás Dorka–Somos Ákos: AlkalMáté Trupp

Kritika

Máté Gábor 1999-ben indította (még Horvai Istvánnal közösen) színészosztályát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán – később egyetem lett –, s ez az osztály a 2003-as diplomázást követően AlkalMáté Trupp néven hozott létre előadásokat.

Tizennégyen végeztek, öt lány, kilenc fiú. 2004-től nyaranta rendeztek előadásokat, 2007-től valamelyikük személye és élete lett a tárgya az előadásoknak. Időrendi sorrendben Járó Zsuzsa, Szandtner Anna, Kovács Patrícia, Máthé Zsolt, Mészáros Máté, Péter Kata, Száraz Dénes, Gál Kristóf, Dömötör András, Mészáros Béla, Vajda Milán, Fenyő Iván, Cukor Balázs, Jordán Adél volt a célszemély.

Példátlan kísérlet volt, amely megidézte a Színműn folytatott munkamódszert. Őszinte, kőkemény közösségi színház. Mindemellett egyfajta korlenyomat is. A szereplők nagyon különböző utakat jártak be, a legrangosabb hazai kőszínházaktól az elismert vidéki műhelyeken át a magánszínházig. Volt, aki elhagyta a pályát és rendőrnek állt, volt, akiből elismert rendező lett. Önmagukból dolgoztak, azt vitték színre, amit más inkább eltakar. Úgy tűnt, soha nem mismásoltak. Kisebb szükségszerű módosításokkal meg is tartották a fogadalmukat, vagyis nem számított (a Covid-járvány kivételével) sem az évad végi fáradtság, sem a családi helyzetük változása, sem egy csábító nyaralás vagy egy jól fizető filmes munka, így készült olyan előadás is, amelyet a főszereplő nélkül csináltak meg, mivel az eredeti megállapodás szerint arról is kellett darabnak készülnie, aki időközben kiszáll (Száraz Dénes és Fenyő Iván).

Nyaranta körülbelül két hétre vonultak el az osztály tagjai Máté Gáborral és az őket segítő alkotókkal, hogy létrehozzák az aktuális szereplő életepizódját. Más-más hangsúlyt kaptak az előadások: volt, aki a magánéletét, más a karrierjét állította fókuszba, traumák, családi és szerelmi kapcsolatok kerültek terítékre. De valamennyi előadásban több szemszögből is megvizsgálták az adott szereplő életét.

A történet a Zsámbéki Rakétabázison kezdődött, majd praktikus okokból (Orlai Tibor produceri közreműködésével) a Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorházban folytatódott. Az előadásokra komoly bűvészmutatvány volt jegyet szerezni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.