Színház

Hullámvasúton

Meg se kínáltak

Kritika

A Thuróczy Szabolcs prezentálta monodráma, vagyis inkább kocsmaária a stand-upos humoron túl tele van az (alkoholizmusban) lerongyolódott, elhasznált életek felett érzett keserűség dallamíveivel.

Bödőcs Tibor könyve egy típusnak állít emléket: a sarki kocsma jó svádájú, sztorizós és szimpatikus alkeszének, akit itt történetesen Magyar Oszkárnak hívnak, és persze jobb sorsra érdemes vidéki gyerek. Szobafestő, de egy másik világban lehetett volna festő, szoba nélkül, csak sajnos lefejelte az otellós hordót, és onnantól kezdve nem ment neki az alkotás. Rangon felül házasodni azért sikerült neki – bele egy ügyvédcsaládba –, csak épp megtartani nem tudta a feleségét. A gyerekek külföldön élnek, így Oszi vénségére egyedül maradt: a cigi, a pia és a meló tölti ki a napjait. Innen tekint vissza az életére, pontosabban számvetésszerűen és (konyha)filozofálgatva sztorizgat egy sort.

A regényben Oszi végig a kocsmában ül, és az új pultos lánynak, Gyöngyinek magyaráz, de ő persze már a könyvben is csak afféle ürügy, nem igazi beszélgetőpartner. Az előadásban nincs is szükség rá, mi, a közönség vagyunk a másik fél (dramaturg: Enyedi Éva).

A monológgal párhuzamosan egyéb történések is futnak: amikor először találkozunk vele, Oszi a reggeli buszon zötykölődik a létrájával, aztán elmegy festeni Marika nénihez, majd betér a kocsmába, végül hazamegy. Másnap felébred, és kezdődik minden elölről. Az előadás végén pedig folttal tüdején, a kórházban tér nyugovóra, erőteljesen szembesítve minket az élet végességével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.