Kiállítás

Bújócska

Csató József: My Memory Foam Keeps Forgetting

Kritika

A kétezres évek elején induló festőgeneráció egyik legérdekesebb alkotója Csató József, aki a kezdeti figuratív munkái után igen hamar rátalált egy markáns, csak rá jellemző képi nyelvre.

Ez a nyelv attól is izgalmas, hogy a művész időről időre megtöri; például a fáradt, tört színeket pinkkel, majd a neonszerűt egynemű alapszínekkel írja felül, vagy hogy a festményeket kiemeli a síkból. Ami viszont állandó nála, az a köztesség, a kvázi valóság és az absztrakció közötti határ elmosása, a festészeti műfajok (csendélet, enteriőr, tájkép) jellegzetességeinek fluid egybemosása, és mindezen eszközökkel a befogadó pozíciójának elbizonytalanítása.

Most nyolc, kilenc vagy esetleg tíz művet állított ki. A műtárgylistán tíz mű szerepel, de egy (felteszem, okkal) ottjártamkor már nem volt a galéria terében (vagy úgy elbújt a nem megvilágított ficakban, hogy nem vettem észre). Két műve pedig érzésem, címeik és az installálásuk szerint (alig pár centi választja el őket, egyben is nézhető) valójában egyetlen téma (Night is Coming I-II.) kibontása.

A kiállítás címében megidézett memóriahab a memóriahabos matracok alapanyaga, amelyet a NASA fejlesztett ki, hogy az űrhajó fel- és leszállásakor tompítsa a testeket ért ütődéseket. Nagyon rugalmas, körülöleli a testet, ezért válhatott az egyik legnépszerűbb ágybetét-alapanyaggá (mellesleg enyhíti a hát, a váll és a csípő fájdalmait, viszont aktív szexuális tevékenységhez nem a legjobb választás). A kurátori szöveg szerint a memóriahabos matrac egyszerre utal a kiállított, idén készült festmények témaválasztására és Csató művészi „magatartására”, mert ahogy a matracot a testünkre, úgy az elménket is mindennap formára kell hozni. Ez a magyarázat meglehet, elfogadható, de kicsit szofisztikáltabb értelmezések is beleférnének ebbe a keretbe, már maga az emlékezés, illetve az emlékezet meglehetősen tág téma.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."