Kiállítás

Bújócska

Csató József: My Memory Foam Keeps Forgetting

Kritika

A kétezres évek elején induló festőgeneráció egyik legérdekesebb alkotója Csató József, aki a kezdeti figuratív munkái után igen hamar rátalált egy markáns, csak rá jellemző képi nyelvre.

Ez a nyelv attól is izgalmas, hogy a művész időről időre megtöri; például a fáradt, tört színeket pinkkel, majd a neonszerűt egynemű alapszínekkel írja felül, vagy hogy a festményeket kiemeli a síkból. Ami viszont állandó nála, az a köztesség, a kvázi valóság és az absztrakció közötti határ elmosása, a festészeti műfajok (csendélet, enteriőr, tájkép) jellegzetességeinek fluid egybemosása, és mindezen eszközökkel a befogadó pozíciójának elbizonytalanítása.

Most nyolc, kilenc vagy esetleg tíz művet állított ki. A műtárgylistán tíz mű szerepel, de egy (felteszem, okkal) ottjártamkor már nem volt a galéria terében (vagy úgy elbújt a nem megvilágított ficakban, hogy nem vettem észre). Két műve pedig érzésem, címeik és az installálásuk szerint (alig pár centi választja el őket, egyben is nézhető) valójában egyetlen téma (Night is Coming I-II.) kibontása.

A kiállítás címében megidézett memóriahab a memóriahabos matracok alapanyaga, amelyet a NASA fejlesztett ki, hogy az űrhajó fel- és leszállásakor tompítsa a testeket ért ütődéseket. Nagyon rugalmas, körülöleli a testet, ezért válhatott az egyik legnépszerűbb ágybetét-alapanyaggá (mellesleg enyhíti a hát, a váll és a csípő fájdalmait, viszont aktív szexuális tevékenységhez nem a legjobb választás). A kurátori szöveg szerint a memóriahabos matrac egyszerre utal a kiállított, idén készült festmények témaválasztására és Csató művészi „magatartására”, mert ahogy a matracot a testünkre, úgy az elménket is mindennap formára kell hozni. Ez a magyarázat meglehet, elfogadható, de kicsit szofisztikáltabb értelmezések is beleférnének ebbe a keretbe, már maga az emlékezés, illetve az emlékezet meglehetősen tág téma.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.