Kiállítás

Bújócska

Csató József: My Memory Foam Keeps Forgetting

Kritika

A kétezres évek elején induló festőgeneráció egyik legérdekesebb alkotója Csató József, aki a kezdeti figuratív munkái után igen hamar rátalált egy markáns, csak rá jellemző képi nyelvre.

Ez a nyelv attól is izgalmas, hogy a művész időről időre megtöri; például a fáradt, tört színeket pinkkel, majd a neonszerűt egynemű alapszínekkel írja felül, vagy hogy a festményeket kiemeli a síkból. Ami viszont állandó nála, az a köztesség, a kvázi valóság és az absztrakció közötti határ elmosása, a festészeti műfajok (csendélet, enteriőr, tájkép) jellegzetességeinek fluid egybemosása, és mindezen eszközökkel a befogadó pozíciójának elbizonytalanítása.

Most nyolc, kilenc vagy esetleg tíz művet állított ki. A műtárgylistán tíz mű szerepel, de egy (felteszem, okkal) ottjártamkor már nem volt a galéria terében (vagy úgy elbújt a nem megvilágított ficakban, hogy nem vettem észre). Két műve pedig érzésem, címeik és az installálásuk szerint (alig pár centi választja el őket, egyben is nézhető) valójában egyetlen téma (Night is Coming I-II.) kibontása.

A kiállítás címében megidézett memóriahab a memóriahabos matracok alapanyaga, amelyet a NASA fejlesztett ki, hogy az űrhajó fel- és leszállásakor tompítsa a testeket ért ütődéseket. Nagyon rugalmas, körülöleli a testet, ezért válhatott az egyik legnépszerűbb ágybetét-alapanyaggá (mellesleg enyhíti a hát, a váll és a csípő fájdalmait, viszont aktív szexuális tevékenységhez nem a legjobb választás). A kurátori szöveg szerint a memóriahabos matrac egyszerre utal a kiállított, idén készült festmények témaválasztására és Csató művészi „magatartására”, mert ahogy a matracot a testünkre, úgy az elménket is mindennap formára kell hozni. Ez a magyarázat meglehet, elfogadható, de kicsit szofisztikáltabb értelmezések is beleférnének ebbe a keretbe, már maga az emlékezés, illetve az emlékezet meglehetősen tág téma.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.