Videósorozat

Két idegen

Egy asztalnál

  • SzSz
  • 2023. július 19.

Kritika

Szakértők szerint a közösen végzett munka összehozza az embereket. Ennek egyik legismertebb példája a mozaikmódszer: a népszerű szociálpszichológus, Elliot Aronson először évtizedekkel ezelőtt egy olyan texasi iskolában tesztelte elméletét, ahová fekete, fehér és latinó gyerekek is jártak.

Pusztán az, hogy a különböző hátterű és bőrszínű gyerekeket egy osztályba terelték, nem csökkentette az előítéleteket és az agressziót, sőt a versengés inkább csak kiélezte a feszültségeket. Amikor azonban az osztályon belül vegyes csoportokat alakítottak ki, ezeknek pedig olyan feladatokat osztottak, amelyek megoldásához együtt kellett működniük, a gyerekek elkezdték elfogadni a másikat – sőt, barátságok alakultak ki, és még az iskolát is megszerették.

Hasonló elgondolás áll az Egy asztalnál koncepciója mögött: két (egy esetben négy) olyan ember találkozik a kamerák előtt, akik egy bizonyos kérdésben ellentétes elveket vallanak – ők azonban előzetesen semmit nem tudnak egymásról. Közösen megoldanak egy feladatot, majd szembesülnek a másik álláspontjával, és leülnek beszélgetni egymással.

A tavalyi, hétrészes online évadban a résztvevőknek egy asztalt kellett összeszerelniük, míg a legújabb felvonásban immár különböző ételeket főznek, majd fogyasztanak el. Nem csak a feladat és a díszlet, de a témák is színesebbekké és izgalmasabbakká váltak: míg az első évadban korlátozó és megengedő anyuka, vagy épp e-sportoló és egy fizikai sportoló ültek egy asztalhoz, addig a legfrissebb adásokban szegény főz és eszik gazdaggal, katolikus pap egy spirituális papnővel, konzervatív felfogású egy meleg fiatallal.

Mint minden műsor, az Egy asztalnál is a castingon áll vagy bukik: sikerül-e olyan résztvevőket találni, akik nem csak hitelesen és szórakoztatóan képviselik a véleményüket, de készek és alkalmasak is a vitára, ráadásul még a partnerükkel is jól működnek együtt.

Az első évad legtöbb része inkább a közös pontok megtalálásáról szólt, így kedélyes beszélgetésbe fordult. Akadtak azonban feszült pillanatok is, például amikor egy vegán egy vadásszal, vagy egy autós egy biciklissel akaszkodott össze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.