Videósorozat

Két idegen

Egy asztalnál

  • SzSz
  • 2023. július 19.

Kritika

Szakértők szerint a közösen végzett munka összehozza az embereket. Ennek egyik legismertebb példája a mozaikmódszer: a népszerű szociálpszichológus, Elliot Aronson először évtizedekkel ezelőtt egy olyan texasi iskolában tesztelte elméletét, ahová fekete, fehér és latinó gyerekek is jártak.

Pusztán az, hogy a különböző hátterű és bőrszínű gyerekeket egy osztályba terelték, nem csökkentette az előítéleteket és az agressziót, sőt a versengés inkább csak kiélezte a feszültségeket. Amikor azonban az osztályon belül vegyes csoportokat alakítottak ki, ezeknek pedig olyan feladatokat osztottak, amelyek megoldásához együtt kellett működniük, a gyerekek elkezdték elfogadni a másikat – sőt, barátságok alakultak ki, és még az iskolát is megszerették.

Hasonló elgondolás áll az Egy asztalnál koncepciója mögött: két (egy esetben négy) olyan ember találkozik a kamerák előtt, akik egy bizonyos kérdésben ellentétes elveket vallanak – ők azonban előzetesen semmit nem tudnak egymásról. Közösen megoldanak egy feladatot, majd szembesülnek a másik álláspontjával, és leülnek beszélgetni egymással.

A tavalyi, hétrészes online évadban a résztvevőknek egy asztalt kellett összeszerelniük, míg a legújabb felvonásban immár különböző ételeket főznek, majd fogyasztanak el. Nem csak a feladat és a díszlet, de a témák is színesebbekké és izgalmasabbakká váltak: míg az első évadban korlátozó és megengedő anyuka, vagy épp e-sportoló és egy fizikai sportoló ültek egy asztalhoz, addig a legfrissebb adásokban szegény főz és eszik gazdaggal, katolikus pap egy spirituális papnővel, konzervatív felfogású egy meleg fiatallal.

Mint minden műsor, az Egy asztalnál is a castingon áll vagy bukik: sikerül-e olyan résztvevőket találni, akik nem csak hitelesen és szórakoztatóan képviselik a véleményüket, de készek és alkalmasak is a vitára, ráadásul még a partnerükkel is jól működnek együtt.

Az első évad legtöbb része inkább a közös pontok megtalálásáról szólt, így kedélyes beszélgetésbe fordult. Akadtak azonban feszült pillanatok is, például amikor egy vegán egy vadásszal, vagy egy autós egy biciklissel akaszkodott össze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.