Könyv

Delejező monstrum

Bartók Imre: Damien

Kritika

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

A depresszív alaptermészetű férfi sikerei közben súlyos szerelmi válságot él át, és miközben sorra nyeri az egyre rangosabb versenyeket, folyton az őt elhagyó Chilenére gondol. Gyötrelmeiben a nő anyja siet segítségére, aki Fokvárosban történelmi kataklizmákat ábrázoló szőnyegek eladásából él, és amolyan önjelölt terapeutaként online videóhívásokban igyekszik rábírni Damient arra, hogy nézzen szembe a múlttal és a súlyos örökséget maga után hagyó apjával. Damien ráadásul egyúttal egy Tashmitum nevű titokzatos applikáció rejtett ügynökeként visszafordíthatatlan állapotú embereket segít át a halálba. Igencsak komplikált, sűrű regényanyag, és Bartók nehezen is találja meg az egyensúlyt.

Amikor közvetlen kapcsolatba lépnek a regény rétegei, a mű meglepően közel kerül a pszichológiai, az intellektuális és az esztétikai giccshez: szárnyaló sakksikereit Damien a szerelmi csalódásból és az apának való bizonyítási kényszerből eredezteti, a fián rémes kísérleteket végző tudós apa kedvenc zeneszerzője ki más lenne, mint Wagner, a Chilenéről ábrándozó, a sakkpartik közben folyton elmerengő, a meccseket szinte mellékesen megnyerő Damien pedig kellemetlenül emlékeztet az öntörvényű, különc zseni romantikus toposzára. Bartók ráadásul számtalan abszurd és groteszk motívumot zsúfol a regénybe, levitáló sakkozóktól egy varjakkal üzengető titkos háttérszervezeten át egy elefántfejű fiúig, mintha csak nem tudná visszatartani kifogyhatatlan ötleteit. Ezek az irracionális részletek önmagukban nagyon hatásosak és hideglelősek, de nem tesznek jót a regény ökonómiájának.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.

Tűzbe teszi a kezét

Vesztesei is vannak az ellenzéki vezetésű hódmező­vásárhelyi önkormányzat által meghirdetett korrupciómentes működésnek és a nyílt versenynek. A helyi vállalkozások azonban látványosan segítik a várost, ahol a buszközlekedésben, a nyilvános WC-ben és a cukrászsüteményben is van politika.

Karanténból politizálni

Látszólag csak a párt megmaradt szimpatizánsai hiszik el, hogy van jövője a vezetőváltáson átesett DK-nak. Azzal viszont még az optimisták is egyetértenek, hogy komoly hibák következménye a jelenlegi helyzetük.

„Kapcsolat az idővel”

A nyáron jelent meg a zenekar hetedik nagylemeze, az Elég, amelyen egymást érik az erős politikai utalások. A jövőre húszéves együttes énekesével és gitárosával tiltólistákról, „mocskos fideszezésről”, valamint a tagok mellékprojektjeiről is beszélgettünk.