Könyv

Delejező monstrum

Bartók Imre: Damien

Kritika

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

A depresszív alaptermészetű férfi sikerei közben súlyos szerelmi válságot él át, és miközben sorra nyeri az egyre rangosabb versenyeket, folyton az őt elhagyó Chilenére gondol. Gyötrelmeiben a nő anyja siet segítségére, aki Fokvárosban történelmi kataklizmákat ábrázoló szőnyegek eladásából él, és amolyan önjelölt terapeutaként online videóhívásokban igyekszik rábírni Damient arra, hogy nézzen szembe a múlttal és a súlyos örökséget maga után hagyó apjával. Damien ráadásul egyúttal egy Tashmitum nevű titokzatos applikáció rejtett ügynökeként visszafordíthatatlan állapotú embereket segít át a halálba. Igencsak komplikált, sűrű regényanyag, és Bartók nehezen is találja meg az egyensúlyt.

Amikor közvetlen kapcsolatba lépnek a regény rétegei, a mű meglepően közel kerül a pszichológiai, az intellektuális és az esztétikai giccshez: szárnyaló sakksikereit Damien a szerelmi csalódásból és az apának való bizonyítási kényszerből eredezteti, a fián rémes kísérleteket végző tudós apa kedvenc zeneszerzője ki más lenne, mint Wagner, a Chilenéről ábrándozó, a sakkpartik közben folyton elmerengő, a meccseket szinte mellékesen megnyerő Damien pedig kellemetlenül emlékeztet az öntörvényű, különc zseni romantikus toposzára. Bartók ráadásul számtalan abszurd és groteszk motívumot zsúfol a regénybe, levitáló sakkozóktól egy varjakkal üzengető titkos háttérszervezeten át egy elefántfejű fiúig, mintha csak nem tudná visszatartani kifogyhatatlan ötleteit. Ezek az irracionális részletek önmagukban nagyon hatásosak és hideglelősek, de nem tesznek jót a regény ökonómiájának.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.