Film

Dobbs porrá lett

Anthony Hayes: Arany

  • SzSz
  • 2022. április 27.

Kritika

Ember és természet gyilkos (és persze örök) harca zajlik a szemünk előtt, pont úgy, ahogy nemrég Mads Mikkelsen küzdött az Északi-sarkon (Sarkvidék; 2018), vagy kicsit régebben Robert Redford az óceánon (Minden odavan; 2013).

Hozzájuk képest Zac Efron még semmiképpen sem mondható rutinos szenvedőnek, az ő karrierje épp azon a ponton jár, ahol a tinisztárból lett izomfiú lassan elkezdi komolyan venni a színészi mesterséget. Az általa kétségtelen igyekezettel megformált figuráról (Man One) keveset tudunk csakúgy, mint arról a nem túl távoli jövőről, amelyben a film játszódik: mindent mocsok és por lep be, a reménytelenség pedig az utolsó emberséget is kiszárította az életben maradott kevesekből. A valamire való életlehetőség után kajtató hősünkhöz csatlakozik egy másik dörmögő hangú vándor is, ketten vágnak át a sivatagon, amikor kocsijuk bedöglik, ők pedig egy hatalmas aranyrögöt találnak. Ahol pedig az arany, ott a kapzsiság – egészen hasonló volt az üzenete az azonos című, 2016-os Matthew McConaughey-filmnek, a referenciapont itt azonban minden kincskereső mozik alfája és ómegája, a Fred C. Dobbs szerepében Humphrey Bogarttal felálló A Sierra Madre kincse (1948). Míg azonban John Hustonnál a múlt, a jellemek és az életstratégiák csatájából bomlik ki a dráma, itt a hős hamar magára marad: ő felügyeli a kincset, míg partnere elsiet, hogy megfelelő szerszámokat kerítsen a kitermeléshez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.