Film

Dobbs porrá lett

Anthony Hayes: Arany

  • SzSz
  • 2022. április 27.

Kritika

Ember és természet gyilkos (és persze örök) harca zajlik a szemünk előtt, pont úgy, ahogy nemrég Mads Mikkelsen küzdött az Északi-sarkon (Sarkvidék; 2018), vagy kicsit régebben Robert Redford az óceánon (Minden odavan; 2013).

Hozzájuk képest Zac Efron még semmiképpen sem mondható rutinos szenvedőnek, az ő karrierje épp azon a ponton jár, ahol a tinisztárból lett izomfiú lassan elkezdi komolyan venni a színészi mesterséget. Az általa kétségtelen igyekezettel megformált figuráról (Man One) keveset tudunk csakúgy, mint arról a nem túl távoli jövőről, amelyben a film játszódik: mindent mocsok és por lep be, a reménytelenség pedig az utolsó emberséget is kiszárította az életben maradott kevesekből. A valamire való életlehetőség után kajtató hősünkhöz csatlakozik egy másik dörmögő hangú vándor is, ketten vágnak át a sivatagon, amikor kocsijuk bedöglik, ők pedig egy hatalmas aranyrögöt találnak. Ahol pedig az arany, ott a kapzsiság – egészen hasonló volt az üzenete az azonos című, 2016-os Matthew McConaughey-filmnek, a referenciapont itt azonban minden kincskereső mozik alfája és ómegája, a Fred C. Dobbs szerepében Humphrey Bogarttal felálló A Sierra Madre kincse (1948). Míg azonban John Hustonnál a múlt, a jellemek és az életstratégiák csatájából bomlik ki a dráma, itt a hős hamar magára marad: ő felügyeli a kincset, míg partnere elsiet, hogy megfelelő szerszámokat kerítsen a kitermeléshez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."