Film

Dobbs porrá lett

Anthony Hayes: Arany

  • SzSz
  • 2022. április 27.

Kritika

Ember és természet gyilkos (és persze örök) harca zajlik a szemünk előtt, pont úgy, ahogy nemrég Mads Mikkelsen küzdött az Északi-sarkon (Sarkvidék; 2018), vagy kicsit régebben Robert Redford az óceánon (Minden odavan; 2013).

Hozzájuk képest Zac Efron még semmiképpen sem mondható rutinos szenvedőnek, az ő karrierje épp azon a ponton jár, ahol a tinisztárból lett izomfiú lassan elkezdi komolyan venni a színészi mesterséget. Az általa kétségtelen igyekezettel megformált figuráról (Man One) keveset tudunk csakúgy, mint arról a nem túl távoli jövőről, amelyben a film játszódik: mindent mocsok és por lep be, a reménytelenség pedig az utolsó emberséget is kiszárította az életben maradott kevesekből. A valamire való életlehetőség után kajtató hősünkhöz csatlakozik egy másik dörmögő hangú vándor is, ketten vágnak át a sivatagon, amikor kocsijuk bedöglik, ők pedig egy hatalmas aranyrögöt találnak. Ahol pedig az arany, ott a kapzsiság – egészen hasonló volt az üzenete az azonos című, 2016-os Matthew McConaughey-filmnek, a referenciapont itt azonban minden kincskereső mozik alfája és ómegája, a Fred C. Dobbs szerepében Humphrey Bogarttal felálló A Sierra Madre kincse (1948). Míg azonban John Hustonnál a múlt, a jellemek és az életstratégiák csatájából bomlik ki a dráma, itt a hős hamar magára marad: ő felügyeli a kincset, míg partnere elsiet, hogy megfelelő szerszámokat kerítsen a kitermeléshez.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.