KÖNYVMELLÉKLET

Az idill helyén

Borbély Szilárd: Bukolikatájban

Könyv

Gyászverssel kezdődik és gyászverssel ér véget a 2014-ben elhunyt Borbély Szilárd most megjelent posztumusz kötete. Borbély versei, illetve ugyanígy prózája, sőt drámái és esszéisztikája is a halál kérdését tárgyalják az életmű kezdete óta, és nagyon fájdalmas, személyes fénytörésben az ezredforduló utáni szűk másfél évtizedben még inkább. Ezt az alig száz­ötven oldalas kötetet is elviselhetetlenül sok halál terheli le.

A versek folyóiratközlésben már egy évtizede megjelentek, és a szerző a halála előtt gondosan összeállította a kötet szerkezetét, a versek sorrendjét. 2013-ban NKA-ösztöndíjat is kapott a kötet befejezésére. Nem világos, és erről a könyvben szereplő kísérőszövegek sem tesznek említést, hogy miért váratott magára a kötet megjelenése ilyen sokáig.

Mindenesetre a 21. század első évtizedeinek a legjelentősebb magyar lírikusai közé tartozó Borbély Szilárd minden bizonnyal utolsó önálló verseskötetének megjelenése kétségtelenül jelentős irodalmi esemény. A Bukolikatájban versei Borbély legszélesebb körben ismertté vált munkájával, a Nincstelenek című regénnyel egy időben születtek (az azóta számos nyelven számos kiadást megélt regény 2013-ban, a szerző életében kiadott utolsó műveként jelent meg). A könyv törzsanyagát kitevő tizenhárom hosszúvers (illetve a függelékben közölt kettő is) egészen közvetlenül kapcsolódik a Nincstelenekben elbeszélt világ történéseihez és alakjaihoz. Ezek a költemények tehát ugyanannak az élménynek, a gyermekkori, vidéki szegényparaszti közegnek egy másik műnemben, más keretek közötti feldolgozására tett kísérletnek a végeredményeként is olvashatók. Meglehet, a két kötetet ikerkönyvekként raktározza majd el az irodalmi emlékezet. Nemcsak az egyes szereplők (a szülők mellett hangsúlyos például a Máli nevű figura), az egyes helyszínek (a szatmári síkságon elterülő falu és a környező mezők) és bizonyos epizódok visszatérése, de a szövegek mély rétegében az önéletrajzi emlékezést fikcionalizáló irodalmi feldolgozás hasonló attitűdje is összeköti a két művet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.