KÖNYVMELLÉKLET

Az idill helyén

Borbély Szilárd: Bukolikatájban

Könyv

Gyászverssel kezdődik és gyászverssel ér véget a 2014-ben elhunyt Borbély Szilárd most megjelent posztumusz kötete. Borbély versei, illetve ugyanígy prózája, sőt drámái és esszéisztikája is a halál kérdését tárgyalják az életmű kezdete óta, és nagyon fájdalmas, személyes fénytörésben az ezredforduló utáni szűk másfél évtizedben még inkább. Ezt az alig száz­ötven oldalas kötetet is elviselhetetlenül sok halál terheli le.

A versek folyóiratközlésben már egy évtizede megjelentek, és a szerző a halála előtt gondosan összeállította a kötet szerkezetét, a versek sorrendjét. 2013-ban NKA-ösztöndíjat is kapott a kötet befejezésére. Nem világos, és erről a könyvben szereplő kísérőszövegek sem tesznek említést, hogy miért váratott magára a kötet megjelenése ilyen sokáig.

Mindenesetre a 21. század első évtizedeinek a legjelentősebb magyar lírikusai közé tartozó Borbély Szilárd minden bizonnyal utolsó önálló verseskötetének megjelenése kétségtelenül jelentős irodalmi esemény. A Bukolikatájban versei Borbély legszélesebb körben ismertté vált munkájával, a Nincstelenek című regénnyel egy időben születtek (az azóta számos nyelven számos kiadást megélt regény 2013-ban, a szerző életében kiadott utolsó műveként jelent meg). A könyv törzsanyagát kitevő tizenhárom hosszúvers (illetve a függelékben közölt kettő is) egészen közvetlenül kapcsolódik a Nincstelenekben elbeszélt világ történéseihez és alakjaihoz. Ezek a költemények tehát ugyanannak az élménynek, a gyermekkori, vidéki szegényparaszti közegnek egy másik műnemben, más keretek közötti feldolgozására tett kísérletnek a végeredményeként is olvashatók. Meglehet, a két kötetet ikerkönyvekként raktározza majd el az irodalmi emlékezet. Nemcsak az egyes szereplők (a szülők mellett hangsúlyos például a Máli nevű figura), az egyes helyszínek (a szatmári síkságon elterülő falu és a környező mezők) és bizonyos epizódok visszatérése, de a szövegek mély rétegében az önéletrajzi emlékezést fikcionalizáló irodalmi feldolgozás hasonló attitűdje is összeköti a két művet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.