Film

Egy csík porcukor

Zach Braff: A Good Person

Kritika

Bár a szindrómának egyelőre nincs neve, Zach Braff nagyjából ugyanabban az állapotban „szenvedhet”, amelyben Stephen King, legalábbis erről árulkodnak a műveik egyfajta aktív nosztalgiában tengődő főhősei, akik mind lelkileg, mind fizikailag olyan helyen ragadtak, amelyre már csak emlékezniük kellene.

A szülőváros, ahol szereplőik felnőttek, nem ereszti őket, egy furcsa tragédia pedig mindent ebben a mély traumában fixál. Míg King mindezt a rettegés és borzongás irányából közelíti meg, addig Braff rendre egyfajta vasárnap délutáni nyomott melankóliát lát kirajzolódni benne. Ám mivel a Dokikból jól ismert művésznek lételeme az idétlenkedés, mindezt általában jó adag humorral dúsítja, ami a 2004-es A régi környék című filmjében például olyan jól sikerült neki, hogy nyomban kritikai elismerést vívott ki a bravúros műfajvegyítéssel. De ahogy az idő halad, a nevetések is rövidülnek, Braff pedig kezdi elengedni a kényszert, hogy mélyenszántó, érzelmes történeteit poénokkal üsse el. A terapeutája biztosan örül a progressziónak, és az A Good Persont látva a néző is.

A húszas éveiben járó Allison élete szinte tökéletes, tehetséges, családja és barátai imádják, és fülig szerelmes a vőlegényébe. Egy napon esküvői ruhapróbára indul, olyan idilli boldogságban, mint aki még sosem látott ilyen filmet és nem tudja, hogy éppen ilyenkor szokott minden egy csapásra tönkremenni. Egy borzalmas autóbaleset során, az általa vezetett autóban sógornője és annak férje is meghal. A lány az események után egyike lesz azon tízezreknek, akik az amerikai rémálmot követve receptre felírt gyógyszerek függőjévé válnak. A feneketlennek tűnő gödörből mindössze egy út látszik kifelé, ez azonban az elhunyt nő apja mellett vezet, akivel közös AA gyűlésen vesznek részt, és együtt próbálnak talpra állni. Létezik-e teljes megbocsátás, és ha igen, elérhető-e magunk felé is? És vajon a nem hibázás vagy a helyrehozás képessége teszi-e a jó embert?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.