Film

Egy csík porcukor

Zach Braff: A Good Person

Kritika

Bár a szindrómának egyelőre nincs neve, Zach Braff nagyjából ugyanabban az állapotban „szenvedhet”, amelyben Stephen King, legalábbis erről árulkodnak a műveik egyfajta aktív nosztalgiában tengődő főhősei, akik mind lelkileg, mind fizikailag olyan helyen ragadtak, amelyre már csak emlékezniük kellene.

A szülőváros, ahol szereplőik felnőttek, nem ereszti őket, egy furcsa tragédia pedig mindent ebben a mély traumában fixál. Míg King mindezt a rettegés és borzongás irányából közelíti meg, addig Braff rendre egyfajta vasárnap délutáni nyomott melankóliát lát kirajzolódni benne. Ám mivel a Dokikból jól ismert művésznek lételeme az idétlenkedés, mindezt általában jó adag humorral dúsítja, ami a 2004-es A régi környék című filmjében például olyan jól sikerült neki, hogy nyomban kritikai elismerést vívott ki a bravúros műfajvegyítéssel. De ahogy az idő halad, a nevetések is rövidülnek, Braff pedig kezdi elengedni a kényszert, hogy mélyenszántó, érzelmes történeteit poénokkal üsse el. A terapeutája biztosan örül a progressziónak, és az A Good Persont látva a néző is.

A húszas éveiben járó Allison élete szinte tökéletes, tehetséges, családja és barátai imádják, és fülig szerelmes a vőlegényébe. Egy napon esküvői ruhapróbára indul, olyan idilli boldogságban, mint aki még sosem látott ilyen filmet és nem tudja, hogy éppen ilyenkor szokott minden egy csapásra tönkremenni. Egy borzalmas autóbaleset során, az általa vezetett autóban sógornője és annak férje is meghal. A lány az események után egyike lesz azon tízezreknek, akik az amerikai rémálmot követve receptre felírt gyógyszerek függőjévé válnak. A feneketlennek tűnő gödörből mindössze egy út látszik kifelé, ez azonban az elhunyt nő apja mellett vezet, akivel közös AA gyűlésen vesznek részt, és együtt próbálnak talpra állni. Létezik-e teljes megbocsátás, és ha igen, elérhető-e magunk felé is? És vajon a nem hibázás vagy a helyrehozás képessége teszi-e a jó embert?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.