Tévésorozat

Elvis gyémánt félkrajcárja

Suspicious Minds

  • - turcsányi -
  • 2025. június 18.

Kritika

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Meg a nézése is (slágerekről még lesz szó). Magyarul helyes járással meg a szem megfelelő állásával kivédhető a kényszeres seggre esés (itt: a helyzetkomikum metaforája). Tehát a tolvaj úgy lejt végig a medence mentén, mint macska, a léptei is résen vannak, figyelnek, s a megtorpanása is maga a megtestesült figyelem, a kihegyezett érzékek diadala. Ha megvolt (ti. a megtorpanás), a kamera ezerrel, de tényleg villámgyorsan pördül egy jó nagyot, s az eszelős száguldás csak akkor vágja hirtelen vigyázzba magát, amikor meglátjuk, hogy min akadt meg a tolvaj szeme. Mondjuk, egy rangrejtve a büféasztal mellett töltekező biztonsági őrön (napszemüveg, sötét ruha a sok gatya és hawaii ing között). Innentől valóban szükségtelen hasra esni, a jókedv garantált. Persze, az ilyesmit elég nehéz nézni, de hamar hozzá lehet szokni.

A medence majd’ minden esetben szükséges, most például azért, mert egy mai spanyol gyártású krimi-vígjátékkal szemben két elvárást támaszt minden megrendelő (streaming platform) és általa a művelt világ. Tulajdonképpen mindkettő érthető: legyél kicsit olyan, mint A nagy pénzrablás, de lehetsz még olyanabb, s ha ezzel megvagy, legyél kicsit olyan is, mint egy latin-amerikai szappanopera (mert az a piac kisebbik hányadának vicces, a sokkal nagyobbik meg odavan érte).

A Suspicious Minds mindkét kívánalomnak eminens módon felel meg, s bizonyos helyzetekben e kötelező elemeket a saját előnyére is képes fordítani. Nem mintha ettől könnyebb lenne nézni. Arról van szó, hogy két messze földön hírhedett mestertolvajnak el kéne csakliznia egy módfelett obskúrus üzletember csendes-óceáni magánszigetéről Szent Ágota tiaráját, mert azon akkora nagy a gyémánt, mint a hét törpe pingponglabdája. Mármost egy sötét életű jefe nyilván csak szappanoperai díszletek között tengődhet. A tolvajokkal meg az a baj, hogy szó szerint testesítik meg Elvis Presley utolsó nagy slágerét (Reggie Young gitárjátékával), amelyet az alkotók még az angol címbe is belefoglaltak. Feszt azon gyötrődnek, hogy mikor hazudik a másik. S máris elértünk a szappanoperától A nagy pénzrablásig. Nem azért, mert az is egy paródia volt, a második évadtól ráadásul önmagáé, s nem is feltétlenül azért, mert most is egyenkezeslábasban csórelnak benne a hősök (most speciel a II. világháború japán kamikázéinak kobaltkék overalljában), hanem a muzsika okán. Hiszen az köztudott, hogy a lendületes és vicces lopkodás alapja mindig a jó zene (ismerünk humortalan lopkodást, rémes zenére csinálják).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.