Könyv

Kihaltunk volna

Cat Bohannon: Éva

Kritika

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Ő volt az (a szerző a latin nevéből rövidített Morgie becenevet adta neki), aki, noha csecsbimbója még nem volt, elsőként szoptatta utódait. A szerző ugyanis a női test evolúcióját mutatja be.

Az amerikai szerző (akinek versei is megjelennek) egy interdiszciplináris terület, a narratíva és a megismerés evolúciójából doktorált, és ez a műve is több tudo­mányágat ölel fel. Alapvetően biológia (evolúcióbiológia, anatómia, paleontológia stb.), de kitér a földrajzra (földtörténetre), időnként a történelemre, sőt alkalom­adtán elmerészkedik a kulturális antropológia, az irodalom és a filozófia irányába is. Alapos munka, ahogy azt a 80 oldalnyi roppant bibliográfia is jelzi. A törzsszöveg 9 fejezetre oszlik, az evolúció egy-egy állomását – új szervet vagy képességet, jelenséget, viselkedésformát – elsőként prezentáló élőlénnyel a középpontban. Az elevenszülő, fejlett érzékszervekkel rendelkező állatkák után a két lábon járó, felegyenesedett, majd az eszközhasználó előemberekről, végül pedig több fejezetben a homo sapiensről olvashatunk.

Hasonlóan Caroline Criado-Perez néhány évvel ezelőtti, Láthatatlan nők című könyvéhez, az Éva a tudományos kutatások férfi normájának (hím normájának) kritikájából indul ki: abból, hogy a női testet nem érdemes a férfitest jellemzően kisebb méretű változataként elkönyvelni, mert ennek súlyos következményei lehetnek, például a nem megfelelő adagban felírt gyógyszerek, vagy éppen a meggondolatlan zsírleszívások. A női testen elhelyezkedő zsír ugyanis nem csupán egy itt-ott kellemetlenkedő plusz, hanem egy szerv, amely ugyanabból az ősi zsírtestből alakult ki, mint a máj és az immunrendszer jelentős része, ezért is osztozik ezek regenerálódóképességében.

Noha a szerző ért a történetmeséléshez és mindent elkövet, hogy írása követhető és gördülékeny legyen (például népszerű filmekre hivatkozva próbál közel kerülni a laikus olvasóhoz, és itt-ott a humort sem nélkülözi), a szöveg helyenként mégis nehezen olvasható. De mindenképpen megéri az erőfeszítést, már csak azért is, mert Bohannon számos, a nemek viselkedésével összefüggő társadalmi tévhitet cáfol meg tudományos eszközökkel. Így a nők elleni erőszakot is, az szerinte nem valamiféle ősi, „természetes” ösztön szabadjára engedése: az ember anatómiájából arra következtethetünk, hogy őseink beleegyezéssel közösültek, köreikben nem volt jellemző az aktus kényszerítése. Azon állatfajok ugyanis, amelyeknél gyakori a nemi erőszak, a „fegyverkezési verseny” jegyében bonyolultabb nemi szervekkel rendelkeznek, sőt a nőstények valamilyen védekező mechanizmust (pl. a kloáka „csapóajtaja”) is bevetnek, hogy mégiscsak az általuk kívánt hím által termékenyüljenek meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.