Lemez

Emlékfénybetörés

Barkóczi Noémi: Mindig kések, de hozzád jókor indultam

Kritika

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Barkóczi Noémi új lemezén e képeket idézik az első dal kezdő sorai: „Vasárnap 5 körül a sétálóra bánat ül. Sóhajtva szétterül: »Kerüljetek csak el«” – hangzik a lemondással teli udvarias kérés, ám az ismerős hétvégi melankóliával a zene egyáltalán nem borús. Lebegős szinti- és gitárhangszínek, fülbemászó énekdallamok, jól felépített vokáltémák és feszes húzású dob-basszus összhang vezet be az album keserédes világába, ahol személyes, mégis mindenki számára átélhető emlékfoszlányok találkoznak a generációs közérzettel, és amelyben elmerülve még akkor is lehet mosolyogva bólogatni egy-egy dalra, ha közben emigráló barátainkat vagy rokonainkat juttatja eszünkbe a szöveg: „Kisváros az ország, a szebbek kirepülnek. Nyugatabbra biztosan más a színe a fűnek.”

Noha Barkóczi Noémi harmadik nagylemezének hangulatát továbbra is az a klasszikus énekes-dalszerzői attitűd határozza meg, ami a korábbi megjelenéseire is jellemző volt, az új album mégsem tekinthető szólólemeznek. Noémit a kezdetektől fogva remek zenésztársak veszik körül, de most mintha még hangsúlyosabb lenne, hogy közös alkotás végeredményéről van szó. A 2016-os Nem vagyok itt felvételein még csak Szőke Barna működött közre, a négy évvel ezelőtt megjelent Dolgom volt dalaiban már Gulyás Kristóf is dobolt, aki azóta is tagja Noémi zenekarának. Mellette Bognár Márton basszusgitáros és Szczuka Panka billentyűs-vokalista alkotja a jelenlegi formációt, ők ráadásul szerzőként is fel vannak tüntetve a Mindig kések… dalaiban. A lemezt hallgatva egyértelműnek tűnik, hogy azért működnek annyira jól a számok, mert ezeket nem egyszeri projektekben gondolkodó háttérzenészek, hanem valódi, összeszokott zenekar játszotta fel. Nem is véletlen, hogy Noémi a közösségi oldalain tudatosan „lemezünkként” hivatkozik az anyagra, amelynek rögzítéséért és utómunkálataiért ezúttal is Dorozsmai Gergő felelt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.