Torrentmozi

Felszabadulásunk ünnepe

Sophie Hyde: Good Luck to You, Leo Grande

Kritika

Rétegfilmnek nevezhető-e egy olyan alkotás, amely a társadalom túlnyomó többségét célozza meg? Vagy ez a hozzáállás inkább egy alapjaiban kirekesztő attitűdöt indikál, ahol a privilégiumokkal rendelkezők komfortja előbbre való, mint az akár nagyobb létszámban élők jólléte? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket vet fel két szexjelenet között Sophie Hyde „idősfilmje”.

A gerontofilmek aranykora sok egyéb mellett a fiatal(abb) generációk világlátásának revideálására is kiváló. Tudjuk, hogy vannak ilyen alkotások, sőt világpolgárokként akár hajlandók is vagyunk megnézni néhányat közülük – feltéve, ha olyan A listás színészeket sorakoztatnak fel bennük, akik miatt amúgy is jegyet váltottunk volna (A bakancslista; Minden végzet nehéz; Vén rókák). De van-e elég mély köldök, amely képes lenne elnyelni a tekintetünket, amikor az időskori szex témája valós mélységben merül fel?

Az ötvenes éveiben járó Nancy két éve özvegy, szexuális életét azonban már évtizedek óta gyászolja, ezért meglepő döntésre szánja el magát: felbérel egy férfi escortot. A zavarba ejtően fiatal, tankönyvi férfiideál meg is érkezik, tökéletes teste és mézzel csurgatott szavai a gyönyör helyett azonban csak pánikkal kecsegtetnek Nancy számára, aki komoly harcot folytat magával, hogy meg tudja élni a Leo nyújtotta örömöket.

Bár a filmmel kapcsolatban felmerülő nézői kereslet Emma Thompson főszereplése miatt aligha mentesülhetne a fenti vádtól, de a Good Luck to You, Leo Grande mégis több egyszerű „idősfilmnél”, és a marketingszempontokat leszámítva (egy ideális világban) Thompson neve nélkül is ugyanennyire eladható lenne. A (többnyire) kamaradráma ugyanis nagyon jól dolgozik a két távoli generáció szélsőségeivel, komplementer figuráival ügye­sen feszegeti mindkét csoport komfortzónájának határait.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.