Film

Fiúk az úton

Francis Lawrence: A hosszú menetelés

Kritika

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Szomorú hírünk, hogy a regény fasisztoid politikai rendszere, gazdasági válsága és az ebben a világban cseperedő fiatal fiúk talajvesztettsége más okok miatt, de ma is aktuális. Az pedig, hogy szeretünk a saját nyomorunkon szórakozni, miközben kiforrottabb politikai és filozófiai érvelés nélkül szidjuk a rendszert, nem újdonság: a Nyerd meg az életed és Az éhezők viadala-széria is erre épít. Apropó, Az éhezők viadala: a filmfolyam legtöbb darabjának rendezője, Francis Lawrence egyben jelen film direktora is.

Ám amíg előbbi a barokkos világépítés és a hősök háttértörténetének gazdag felvázolásában jeleskedett, addig A hosszú menetelés inkább szikkadt, lecsupaszított szerkezetével tűnik ki. Bár a párbeszédek többször utalnak arra, hogy az éhezők viadalához hasonló, látványossággá alakított gyermekmészárlás évente visszatérő esemény, amelyet az egész nemzet figyelemmel kísér a háború és infláció sújtotta fiktív Egyesült Államokban, sok társadalmi kitekintést nem kapunk. Lawrence ugyanis élvezettel kínozza közönségét; az első perctől a könyörtelen menetelés kellős közepébe hajítja a nézőket. Ha engedné, hogy figyelmünk néha a környező disztópikus vidékre, annak lakóira, vezetőire vagy épp a figurák flashbackben felidézett múltjára kalandozzon, elveszne a cselekmény fojtogató ereje. Ehelyett két főhősünk szűk szemszögéből szemlélődünk: ők a jóravaló, gyengéd Ray Garraty (Cooper Hoffman, Philip Seymour Hoffman fia) és a szálas, energikus Pete McVries (David Jonsson), akik a verseny első pillanatától kötődnek egymáshoz. Negyvennyolc másik fiú veszi körül őket, akik mind államaikat képviselik a versenyben, mely elképzelhetetlen gazdagságot és egy kívánság teljesítését ígéri a győztesnek. Ha valaki három mérföld/óra sebesség alá lassul, túl hosszú időre megáll vagy letér az útról, a menetet kísérő katonák közvetlen közelről fejbe lövik. Menetelni kell, amíg csak egy marad és nincsen célvonal. A feladat igen egyszerű és monoton, emiatt olyan vad dolgok szolgáltatják az izgalmakat, mint a váratlan székelési inger, egy emelkedő vagy egy begörcsölő combizom (nem beszélve arról, hogy gyaloglás közben aludni is elég nehéz).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.