Film

Fiúk az úton

Francis Lawrence: A hosszú menetelés

Kritika

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Szomorú hírünk, hogy a regény fasisztoid politikai rendszere, gazdasági válsága és az ebben a világban cseperedő fiatal fiúk talajvesztettsége más okok miatt, de ma is aktuális. Az pedig, hogy szeretünk a saját nyomorunkon szórakozni, miközben kiforrottabb politikai és filozófiai érvelés nélkül szidjuk a rendszert, nem újdonság: a Nyerd meg az életed és Az éhezők viadala-széria is erre épít. Apropó, Az éhezők viadala: a filmfolyam legtöbb darabjának rendezője, Francis Lawrence egyben jelen film direktora is.

Ám amíg előbbi a barokkos világépítés és a hősök háttértörténetének gazdag felvázolásában jeleskedett, addig A hosszú menetelés inkább szikkadt, lecsupaszított szerkezetével tűnik ki. Bár a párbeszédek többször utalnak arra, hogy az éhezők viadalához hasonló, látványossággá alakított gyermekmészárlás évente visszatérő esemény, amelyet az egész nemzet figyelemmel kísér a háború és infláció sújtotta fiktív Egyesült Államokban, sok társadalmi kitekintést nem kapunk. Lawrence ugyanis élvezettel kínozza közönségét; az első perctől a könyörtelen menetelés kellős közepébe hajítja a nézőket. Ha engedné, hogy figyelmünk néha a környező disztópikus vidékre, annak lakóira, vezetőire vagy épp a figurák flashbackben felidézett múltjára kalandozzon, elveszne a cselekmény fojtogató ereje. Ehelyett két főhősünk szűk szemszögéből szemlélődünk: ők a jóravaló, gyengéd Ray Garraty (Cooper Hoffman, Philip Seymour Hoffman fia) és a szálas, energikus Pete McVries (David Jonsson), akik a verseny első pillanatától kötődnek egymáshoz. Negyvennyolc másik fiú veszi körül őket, akik mind államaikat képviselik a versenyben, mely elképzelhetetlen gazdagságot és egy kívánság teljesítését ígéri a győztesnek. Ha valaki három mérföld/óra sebesség alá lassul, túl hosszú időre megáll vagy letér az útról, a menetet kísérő katonák közvetlen közelről fejbe lövik. Menetelni kell, amíg csak egy marad és nincsen célvonal. A feladat igen egyszerű és monoton, emiatt olyan vad dolgok szolgáltatják az izgalmakat, mint a váratlan székelési inger, egy emelkedő vagy egy begörcsölő combizom (nem beszélve arról, hogy gyaloglás közben aludni is elég nehéz).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.