Lemez

Hordta a jelet

Agnus Dei: Minden

  • - minek -
  • 2023. március 22.

Kritika

Mátyás Attila számos zenekaron és zenei korszakon átívelő, lassan négy évtizedes pályafutásában különleges epizód a rövid ideig létező Agnus Dei (Isten báránya) zenekar.

A gitáros-dalszerző visszaemlékezése szerint még 1994-ben – amikor még az Action nevű, korábban Sex Actionként működő rockformációban gitározott – döntötték el Juhász Róbert gitárossal és Pálvölgyi Gábor basszusgitárossal, akik maguk is több, főleg a keményebb rockvonalon alkotó együttesben zenéltek korábban, hogy a vad és önpusztító rock & roll életformával felhagyva mást fognak csinálni, mint korábban – negyedikként Ujvári Péter dobos csatlakozott hozzájuk. Modernebb hangzású, ugyanakkor pszichedelikus rockzenét, erőteljes ritmusokkal, „mélyebb” szövegekkel. Az 1995 és 1998 között létezett, a maga idejében népszerű koncertattrakciónak számító Agnus Dei 1997-ben készítette el egyetlen (már 1998-ban megjelent) albumát, amely most szemet-fület gyönyörködtető vinyl ki­adásban is megjelent.

A friss újrahallgatás alapján a Minden számos elemében érdekesnek-izgalmasnak megmaradt lemez, amely ugyanakkor eklektikus zenei megoldásaiban tökéletesen megidézi a kilencvenes évek sokszínű, sokfelé tartó rockzenéjét. Nyilván e produkció megítélését sem lehet elszakítani attól, hogy az Agnus Dei Mátyás Attila zenekara volt: ezt a zenét semmiképpen sem ajánljuk annak, aki nem képes átlépni azon a tényen, hogy egy kétségtelenül egyéni orgánumú énekes énekhangjával, valamint annak sajátos képi világú, néha kissé bombasztikus szövegeivel együtt kell befogadnia a zenét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.