Lemez

Hordta a jelet

Agnus Dei: Minden

  • - minek -
  • 2023. március 22.

Kritika

Mátyás Attila számos zenekaron és zenei korszakon átívelő, lassan négy évtizedes pályafutásában különleges epizód a rövid ideig létező Agnus Dei (Isten báránya) zenekar.

A gitáros-dalszerző visszaemlékezése szerint még 1994-ben – amikor még az Action nevű, korábban Sex Actionként működő rockformációban gitározott – döntötték el Juhász Róbert gitárossal és Pálvölgyi Gábor basszusgitárossal, akik maguk is több, főleg a keményebb rockvonalon alkotó együttesben zenéltek korábban, hogy a vad és önpusztító rock & roll életformával felhagyva mást fognak csinálni, mint korábban – negyedikként Ujvári Péter dobos csatlakozott hozzájuk. Modernebb hangzású, ugyanakkor pszichedelikus rockzenét, erőteljes ritmusokkal, „mélyebb” szövegekkel. Az 1995 és 1998 között létezett, a maga idejében népszerű koncertattrakciónak számító Agnus Dei 1997-ben készítette el egyetlen (már 1998-ban megjelent) albumát, amely most szemet-fület gyönyörködtető vinyl ki­adásban is megjelent.

A friss újrahallgatás alapján a Minden számos elemében érdekesnek-izgalmasnak megmaradt lemez, amely ugyanakkor eklektikus zenei megoldásaiban tökéletesen megidézi a kilencvenes évek sokszínű, sokfelé tartó rockzenéjét. Nyilván e produkció megítélését sem lehet elszakítani attól, hogy az Agnus Dei Mátyás Attila zenekara volt: ezt a zenét semmiképpen sem ajánljuk annak, aki nem képes átlépni azon a tényen, hogy egy kétségtelenül egyéni orgánumú énekes énekhangjával, valamint annak sajátos képi világú, néha kissé bombasztikus szövegeivel együtt kell befogadnia a zenét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."