Lemez

Hordta a jelet

Agnus Dei: Minden

  • - minek -
  • 2023. március 22.

Kritika

Mátyás Attila számos zenekaron és zenei korszakon átívelő, lassan négy évtizedes pályafutásában különleges epizód a rövid ideig létező Agnus Dei (Isten báránya) zenekar.

A gitáros-dalszerző visszaemlékezése szerint még 1994-ben – amikor még az Action nevű, korábban Sex Actionként működő rockformációban gitározott – döntötték el Juhász Róbert gitárossal és Pálvölgyi Gábor basszusgitárossal, akik maguk is több, főleg a keményebb rockvonalon alkotó együttesben zenéltek korábban, hogy a vad és önpusztító rock & roll életformával felhagyva mást fognak csinálni, mint korábban – negyedikként Ujvári Péter dobos csatlakozott hozzájuk. Modernebb hangzású, ugyanakkor pszichedelikus rockzenét, erőteljes ritmusokkal, „mélyebb” szövegekkel. Az 1995 és 1998 között létezett, a maga idejében népszerű koncertattrakciónak számító Agnus Dei 1997-ben készítette el egyetlen (már 1998-ban megjelent) albumát, amely most szemet-fület gyönyörködtető vinyl ki­adásban is megjelent.

A friss újrahallgatás alapján a Minden számos elemében érdekesnek-izgalmasnak megmaradt lemez, amely ugyanakkor eklektikus zenei megoldásaiban tökéletesen megidézi a kilencvenes évek sokszínű, sokfelé tartó rockzenéjét. Nyilván e produkció megítélését sem lehet elszakítani attól, hogy az Agnus Dei Mátyás Attila zenekara volt: ezt a zenét semmiképpen sem ajánljuk annak, aki nem képes átlépni azon a tényen, hogy egy kétségtelenül egyéni orgánumú énekes énekhangjával, valamint annak sajátos képi világú, néha kissé bombasztikus szövegeivel együtt kell befogadnia a zenét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.