Kiállítás

Húsban, szőrben

LOKART 3.0 – Kortárs Képzőművészeti Biennálé Pécsen

Kritika

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Ez utóbbi a LOKART 3.0 fő helyszíne, ezenkívül még öt, egymástól kényelmes sétatávolságban található belvárosi galériában – Pécsi Galéria, Ancora Contemporary Gallery, Nick Galéria, JPM Szerecsen Patikamúzeum, JPM Schaár utca – tekinthető meg a biennálé teljes anyaga. A hat helyszín 60 művész alkotását kínálja továbbgondolásra.

Az m21 Galériában a grandiózus terek lehetőséget adtak a termek és az összekötő folyosók tematikus tagolására. A kiállítótér így megmutathatta, hogy mennyire jól kommunikálnak egymással a 60-as, 70-es évek avantgárd művei a kortárs alkotásokkal, hogy a több évtizedes kérdésfelvetések ma is érvényesek.

A tárlatokon néhány ikonikus név – Drozdik Orsolya, Hajas Tibor, El Kazovszkij, Ladik Katalin – művei mellett az 1968 és 1980 között működő Pécsi Műhely tagjainak és a kortárs művészet hazai képviselőinek alkotásai kaptak helyet, továbbá néhány külföldi művészt is meghívtak az isztambuli és a lyoni biennálé együttműködésével. A vendégkurátor Fenyvesi Áron, a koncepciót Fekete Valéria (a Vizuális Művészeti Centrum vezetője) és Százados László jegyzi. Hasonló komplexitású kiállításokra épülő fesztiválokat hazai viszonylatban eddig csak a Ludwig Múzeum volt képes létrehozni, egészen más anyagi háttérrel. A biennálé tételmondata – Az én testem, az én váram – tág értelmezési lehetőségekkel bír, kezdve a jelenkori elidegenedett társadalmi viszonyaink hatásának pszichologizáló vizsgálatától az anyai szerep értelmezéseken át egészen a mozgásig és tovább, az idő és az elmúlás okozta feszültség ábrázolásáig.

Az m21-be lépve expresszív munkák fogadnak, amelyek önmagukban alkotnak egységet, legyen az Keresztes Zsófi szoborinstallációja, Nyíri Orsi gigantikus méretű vásznakra készült alkotása. Gözde Ilkin, Januskó Klaudia, Kis Adrián (szintén) monumentális munkái pedig a nagyobb összefüggő rendszerek működésének ábrázolásában is utat mutatnak, ugyanis behozzák a személyes tér, terek mellé az ökoszisztéma vagy a társadalmi rendszerek elleni tiltakozás lehetséges módozatainak kérdéseit.

A következő nagy egység testképe líraibb kortárs művészeti megfogalmazást kapott: heterogén minőségű, összetett, több műből álló együtteseken keresztül jutunk el a testkép absztrakciójáig. Talán itt a legerősebb a különféle alkotók által jegyzett művek párbeszéde, legyen szó a test kiszolgáltatottságáról, vagy a test és az idő kapcsolatáról. Ez egyfajta kiállítás a kiállításban, különös kontraszt az előbbi termekhez képest. A művek lágyságában, kísérletező absztrahálásában több alkotó a test helyett már csak a ruhát állítja a kommunikáció központjába, a személyes mikrokörnyezet és a makrokörnyezet összeütközésére utalva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.