Kiállítás

Húsban, szőrben

LOKART 3.0 – Kortárs Képzőművészeti Biennálé Pécsen

Kritika

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Ez utóbbi a LOKART 3.0 fő helyszíne, ezenkívül még öt, egymástól kényelmes sétatávolságban található belvárosi galériában – Pécsi Galéria, Ancora Contemporary Gallery, Nick Galéria, JPM Szerecsen Patikamúzeum, JPM Schaár utca – tekinthető meg a biennálé teljes anyaga. A hat helyszín 60 művész alkotását kínálja továbbgondolásra.

Az m21 Galériában a grandiózus terek lehetőséget adtak a termek és az összekötő folyosók tematikus tagolására. A kiállítótér így megmutathatta, hogy mennyire jól kommunikálnak egymással a 60-as, 70-es évek avantgárd művei a kortárs alkotásokkal, hogy a több évtizedes kérdésfelvetések ma is érvényesek.

A tárlatokon néhány ikonikus név – Drozdik Orsolya, Hajas Tibor, El Kazovszkij, Ladik Katalin – művei mellett az 1968 és 1980 között működő Pécsi Műhely tagjainak és a kortárs művészet hazai képviselőinek alkotásai kaptak helyet, továbbá néhány külföldi művészt is meghívtak az isztambuli és a lyoni biennálé együttműködésével. A vendégkurátor Fenyvesi Áron, a koncepciót Fekete Valéria (a Vizuális Művészeti Centrum vezetője) és Százados László jegyzi. Hasonló komplexitású kiállításokra épülő fesztiválokat hazai viszonylatban eddig csak a Ludwig Múzeum volt képes létrehozni, egészen más anyagi háttérrel. A biennálé tételmondata – Az én testem, az én váram – tág értelmezési lehetőségekkel bír, kezdve a jelenkori elidegenedett társadalmi viszonyaink hatásának pszichologizáló vizsgálatától az anyai szerep értelmezéseken át egészen a mozgásig és tovább, az idő és az elmúlás okozta feszültség ábrázolásáig.

Az m21-be lépve expresszív munkák fogadnak, amelyek önmagukban alkotnak egységet, legyen az Keresztes Zsófi szoborinstallációja, Nyíri Orsi gigantikus méretű vásznakra készült alkotása. Gözde Ilkin, Januskó Klaudia, Kis Adrián (szintén) monumentális munkái pedig a nagyobb összefüggő rendszerek működésének ábrázolásában is utat mutatnak, ugyanis behozzák a személyes tér, terek mellé az ökoszisztéma vagy a társadalmi rendszerek elleni tiltakozás lehetséges módozatainak kérdéseit.

A következő nagy egység testképe líraibb kortárs művészeti megfogalmazást kapott: heterogén minőségű, összetett, több műből álló együtteseken keresztül jutunk el a testkép absztrakciójáig. Talán itt a legerősebb a különféle alkotók által jegyzett művek párbeszéde, legyen szó a test kiszolgáltatottságáról, vagy a test és az idő kapcsolatáról. Ez egyfajta kiállítás a kiállításban, különös kontraszt az előbbi termekhez képest. A művek lágyságában, kísérletező absztrahálásában több alkotó a test helyett már csak a ruhát állítja a kommunikáció központjába, a személyes mikrokörnyezet és a makrokörnyezet összeütközésére utalva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.