Kiállítás

Húsban, szőrben

LOKART 3.0 – Kortárs Képzőművészeti Biennálé Pécsen

Kritika

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Ez utóbbi a LOKART 3.0 fő helyszíne, ezenkívül még öt, egymástól kényelmes sétatávolságban található belvárosi galériában – Pécsi Galéria, Ancora Contemporary Gallery, Nick Galéria, JPM Szerecsen Patikamúzeum, JPM Schaár utca – tekinthető meg a biennálé teljes anyaga. A hat helyszín 60 művész alkotását kínálja továbbgondolásra.

Az m21 Galériában a grandiózus terek lehetőséget adtak a termek és az összekötő folyosók tematikus tagolására. A kiállítótér így megmutathatta, hogy mennyire jól kommunikálnak egymással a 60-as, 70-es évek avantgárd művei a kortárs alkotásokkal, hogy a több évtizedes kérdésfelvetések ma is érvényesek.

A tárlatokon néhány ikonikus név – Drozdik Orsolya, Hajas Tibor, El Kazovszkij, Ladik Katalin – művei mellett az 1968 és 1980 között működő Pécsi Műhely tagjainak és a kortárs művészet hazai képviselőinek alkotásai kaptak helyet, továbbá néhány külföldi művészt is meghívtak az isztambuli és a lyoni biennálé együttműködésével. A vendégkurátor Fenyvesi Áron, a koncepciót Fekete Valéria (a Vizuális Művészeti Centrum vezetője) és Százados László jegyzi. Hasonló komplexitású kiállításokra épülő fesztiválokat hazai viszonylatban eddig csak a Ludwig Múzeum volt képes létrehozni, egészen más anyagi háttérrel. A biennálé tételmondata – Az én testem, az én váram – tág értelmezési lehetőségekkel bír, kezdve a jelenkori elidegenedett társadalmi viszonyaink hatásának pszichologizáló vizsgálatától az anyai szerep értelmezéseken át egészen a mozgásig és tovább, az idő és az elmúlás okozta feszültség ábrázolásáig.

Az m21-be lépve expresszív munkák fogadnak, amelyek önmagukban alkotnak egységet, legyen az Keresztes Zsófi szoborinstallációja, Nyíri Orsi gigantikus méretű vásznakra készült alkotása. Gözde Ilkin, Januskó Klaudia, Kis Adrián (szintén) monumentális munkái pedig a nagyobb összefüggő rendszerek működésének ábrázolásában is utat mutatnak, ugyanis behozzák a személyes tér, terek mellé az ökoszisztéma vagy a társadalmi rendszerek elleni tiltakozás lehetséges módozatainak kérdéseit.

A következő nagy egység testképe líraibb kortárs művészeti megfogalmazást kapott: heterogén minőségű, összetett, több műből álló együtteseken keresztül jutunk el a testkép absztrakciójáig. Talán itt a legerősebb a különféle alkotók által jegyzett művek párbeszéde, legyen szó a test kiszolgáltatottságáról, vagy a test és az idő kapcsolatáról. Ez egyfajta kiállítás a kiállításban, különös kontraszt az előbbi termekhez képest. A művek lágyságában, kísérletező absztrahálásában több alkotó a test helyett már csak a ruhát állítja a kommunikáció központjába, a személyes mikrokörnyezet és a makrokörnyezet összeütközésére utalva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.

Feláldozhatók

Az EU elvileg olyan, szociális célú kormányzati erő­feszítéseket is támogat, amelyek célja a társadalom peremén élők életesélyeinek a javítása. Ám Orbán Brüsszellel vívott öncélú és öngyilkos háborúsdija ezeket a kifizetéseket is hátráltatja: durván 260 milliárd erre szánt forint lóg a levegőben. Pedig a magyar kormány a pedagógusok béremelését is ehhez a forráshoz köti.

Keresztyén hadművelet

Egy jól meghatározható csoport szervezetten viszi át a munkavállalókat, az ellátottakat és az érintett önkormányzatokat a Magyar Pünkösdi Egyház (MPE) szociális rendszeréből a reformátusokhoz. Az akció központi alakja kiváló fideszes kapcsolataira is hivatkozik.

Katonás kiszervezés

Kilenc állami, főleg hadiipari cég köt ki rövidesen a kormány által mára meghatározó méretűvé fel­duzzasztott 4iG Csoportnál. Az eddig államosító és mindent ellenőrző Orbán-vezetés hirtelenjében úgy találta, hogy az állam szakértelem híján nem annyira alkalmas a hadiipari cégek tulajdonlására.