Könyv

Az igazságnak kín ez a kor

Bán Zsófia: Alétheia él

Kritika

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Egymást kézen fogó generációk, egy jól ismert város alakulása gyorsított felvételen, ahogyan felhők vonulását nézzük valamelyik természetfilmes csatornán. Az idő hosszú lépésre vált. A kérdés másik oldala: lehet-e egy családot röviden elmesélni? Ha igen, hol tesz engedményt a szerző? Kevesebb nemzedéket mutat be? Mindent érintőlegesen említ? Lexikonbejegyzésekben gondolkozik múzeumi tárlatvezetés helyett?

A regény okosan oldja meg mindezt, miközben gondoskodik róla, hogy egy percre se feledkezhessünk meg, micsoda lenyűgöző, óriási intellektuális munkával van dolgunk, olykor erre az intellektuális minőségre még kissé gúnyos fintort is biggyesztve. A karcsú kötetben a családregény szó írásmódja az alcímben erős figyelmeztetés. Nem érdemes a hagyományosra támaszkodnod, kicsi kis olvasó, te itten meg leszel táncoltatva, de ez legalább az első perctől az utolsóig nem titok. Amit olvasol, „(család < regény)”, zárójel, kurzív, értsd meg, butus olvasó, itt elemelés következik. Oda van írva: a család kevesebb, mint a regény, a valóság kisebb az elbeszélésnél, az igazság dőlt betűvel szólít meg bennünket, egyébként meg tök mellékesen – és ekkor még egy mondat el sem hangzott a szövegből.

Pedig micsoda történettel van dolgunk, a szűk terjedelem és a nem is több száz év dacára annyira dúsgazdag anyaggal, hogy szétfeszíti a kereteket, és az ölünkbe a fragmentumok hullanak, törmelék, romok. Ezen töredezettség miatt vagy megfájdul az agyunk, annyira kell figyelnünk, vagy beletörődünk abba, hogy elsőre, másodikra, ötödikre nem világos, mi mihez kapcsolódik, de a végére majd csak összeáll, addig meg hagyjuk magunkat sodortatni. A törmelékfelszín alatt kérlelhetetlenül pontos szerkezetet rejt a szöveg, minden, de minden OCD-precizitással a helyén, a blokkoló elemek sokasága mögött. Erről azonban a történelem tehet, korunknak bizonyos értelemben nincs választása, ilyen ez a poszt-poszt-posztmodern, vagy akár ilyen is lehet.

A címben (is) lévő sűrítés a kulcs, mondjuk csak ki hangosan. És így: a regényben a fordított a sima, a sötét mutatja meg a világost, a halott az élőt. Még a képek sem fotók, hanem csak valami fura technikával létrehozott, leginkább a negatívra hasonlító megformáltság. Mintha csak így lehetne közelebb lépni az élethez, amelyben több körü­löttünk a halott, mint az élő. Bónuszként a mi kicsiségében óriás, külön bejáratú irodalmunk is kikacsint, mert e rét a Léthe réte. Kemény, mi? És még csak most kezdődik a könyv.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.