Film

Céltalan poroszkálás

Daniel Minahan: Vágtázó lovakról

Kritika

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Álmukat a háború utáni amerikai gazdaság lázas dübörgése táplálja; a fellendülés legkisebb egysége és egyben motorja a kertvárosi fészekben letelepedett nukleáris család. Lee úgy érzi, a legjobb úton halad álmai megvalósítása felé: épp megkérte imádott kedvese, Muriel (Daisy Edgar-Jones) kezét, akivel a jövőjét elképzeli. Ám Lee látja, Juliust másfajta vágyak és szenvedélyek hajtják, mint őt, folyton kisiklik az elköteleződés és tisztes megállapodás béklyói közül. Ráadásul legnagyobb rémületére Murielt valósággal megbabonázza James Deanre hajazó, szomorú tekintetű szívtipró testvére. A film első ízben jól meg is vezeti nézőjét: hagyományos szerelmi háromszög történetet várunk, de a Julius és Muriel között kibontakozó kötelék mélyebbnek és bonyolultabbnak bizonyul.

A Shannon Pufahl regényéből adaptált történet a fonákjáról mutatja az amerikai álmot, azok szemszögéből, akik ki vannak zárva belőle. A nyughatatlan Juliust Las Vegasba viszi a sóvárgás – itt szerencsejáték-szenvedélyének és férfiak iránti vonzalmának is hódolhat. Ismeri a csalás minden csínját-bínját, így őrszemként kap munkát egy kaszinóban, ahol végzetesen beleszeret az impulzív, ambiciózus mexikói kártyajátékosba, Henrybe (Diego Calva). A megfoghatatlan homme fatale felébreszti benne a megállapodás iránti vágyat, de azzal is fenyegeti, hogy romba dönti addigi életét. Eközben Muriel is a veszéllyel flörtöl a derék kertvárosi háziasszony álcája alatt. Rákap a lóversenyfogadásra, ami némi anyagi hátteret szolgáltat neki, hogy felfedezze saját titkos vágyait. Őt a tojást és olajbogyót áruló, szabadidejében bandurriát pengető szomszédasszony, Sandra (Sasha Calle) ejti rabul, bár nem tudja, hogy a nő maga, vagy annak szégyen nélkül megélt szabadsága bűvöli-e el igazán.

Noha izzó, féktelen érzelmeket ígér, a film meglehetősen lassúdad és szemérmes marad. Senki sem izzad túlságosan a könyörtelen kaliforniai nyárban, a szexjelenetek pedig inkább csak sejtetnek, mint kendőzetlenül megmutatnak. Daniel Minahan rendező előző munkájával, a Fellow Travelersszel ellentétben a Vágtázó lovakról meglepően kerüli a politikai-társadalmi háttér felfedezését; a szabad élet itt inkább egyéni választás, mint rendszerszintű korlátok kérdése. A készítők néhány apró utaláson túl kevéssé tudatosítják a nézőben, hogy melegnek lenni az ötvenes évek Amerikájában nemcsak szégyenteljes, hanem egyenesen életveszélyes vállalkozás. A szerelem-szerencsejáték metafora sugallja, hogy az identitás megélése nemcsak érzelmi, hanem anyagi kérdés is (Julius és Muriel is csak kétes forrásokból szerzett pénzzel tarthatja fenn „alternatív életmódját”), de ezeket a motívumokat a forgatókönyv nem bontja ki teljesen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.