Lemez

Intimebb invenciók

Bacsó Kristóf Triad and Daniele Camarda: Imaginary Faces

Kritika

Bacsó Kristóf legutóbbi szerzői anyaga nem konceptlemez, a szaxofonos nem szokott ilyeneket készíteni. A gondolatok, a képzetek, a keresztutalások sokkal összetettebben bontakoznak ki dallamaiból és témáiból, mint hogy kiragasszon egy képet középre, és a körül motozzon a lemez végéig. Bacsó az irányadó jazzalkotók közé emelkedett a rá jellemző nyugodt, intellektuális megközelítéssel; a saját együttesein kívül elsősorban a Modern Art Orchestra szaxofon szólamvezetőjeként és a Zeneakadémia jazz tanszékének élén.

Triójának nem véletlenül adta a Triad nevet, ezzel hangsúlyozza, hogy vele egyenlő alkotóként tekint két társára. És az is egyértelmű, hogy ez a hármas nem a megszokott ösvényeken indul el, titkos barlangokat és rejtett völgyeket akar felfedezni útja során. Az alakuláskor Juhász Márton dobos mellett Tzumó Árpád játszott billentyűs hangszereken, Bacsóhoz hasonlóan ők is amerikai mesteriskolákba jártak, ahogy igaz ez nagyjából Tálas Áronra, Tzumó utódjára is, aki egy évet töltött Svájcban a leghíresebb amerikaiak keze alatt.

Az amerikai íz, amit ők képviselnek, új hangzást jelentett nálunk: a ritmikában a pop, a bátor hangnemváltásokban és harmonizálásban inkább az avantgárd, az európai mesterek felé orientálódtak. Míg kvartettjével Bacsó inkább kereste a viszonyítási pontokat a jazztörténeti hagyományhoz, a Triad rapszodikusabb zenéjébe pompásan illeszkedett a bartóki felfogás, sőt az Imaginary Faces című legújabb lemezen talán kontúrosabban, népzene-tudatosabban, mint a szaxofonos eddigi szerzői lemezein. Érdekes, hogy az olasz vendégzenész-basszusgitáros, Daniele Camarda szintén a main­stream felfogásnál légiesebb, áttetszőbb hangzásképhez járul hozzá a maga módján.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.