Kiállítás

Közös pillanataink

Nő az erőnk – Nem maradunk láthatatlanok

  • Erdei Krisztina
  • 2022. december 7.

Kritika

A világ sosem volt túl biztonságos hely, ám napjainkban annyi krízishelyzet adódik, hogy a művészet is a gondozás, a gondoskodás fogalma és gyakorlata felé fordult.

Ezt a jelenséget erősíti számos, a közelmúltban rendezett kiállítás és több kiadvány is, mint például az a pár hónapja megjelent tematikus képzőművészeti album, amelyet a kutatásalapú művészettel foglalkozó fotográfus, Laia Abril gondozott. A gondozást olyan tevékenységként képzelve el, amely képes alakítani a társadalmat formáló hatalmi viszonyokon. A kiadvány bevezetője szerint a gondoskodás mint művészeti gyakorlat a tudatos képalkotást megtámogatva és az emberek közötti kapcsolatokat erősítve hidat épít a sebezhetőség és a kép közé.

A tematikus válogatás egyik alkotója, Cheryl Newman archív képeket gyűjtött ágyhoz kötött emberekről. Semmit nem tudunk meg róluk, csak azt, hogy fekvőbetegek. Egyéni tapasztalataik, amelyek megkülönböztetnék őket egymástól, nem láthatók a képeken. A könyvben szereplő másik alkotó, Robert Andy Coombs, fogyatékossággal élő fotográfus sorozata pedig arra világít rá, hogy az intimitás mindenki életének fontos része. A társadalmilag elkötelezett alkotók aláhúzzák a személyes viszonyok fontosságát, a saját tapasztalatot, és hétköznapi élményeiket több szempontból is igyekeznek bemutatni.

A Kesztyűgyár Nő az erőnk – Nem maradunk láthatatlanok című kiállítás szervezőinek, mentorainak is valami hasonló lehetett a dilemmájuk, amikor belekezdtek a munkába, és tulajdonképpen gondozóként segítették a tárlaton részt vevő, fogyatékossággal élő alkotókat. Olyan folyamatot dolgoztak ki, amely fényképek és szövegek használatával, általánosítások nélkül, a kategóriák feloldásával hozza közel az embereket egymáshoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.