Könyv

Egy emlékmű emlékei

Elhallgatva: A háborús erőszaktétel története és megjelenítése

Kritika

Budapest Főváros Önkormányzata 2020 tavaszán indította el a Háborúkban megerőszakolt nők emlékezete című projektjét, amely 2023 tavaszán egy emlékmű átadásával zárul majd az I. kerületben.

Az emlékműpályázat kiírását és elbírálását előkészítő folyamat részét alkotta a Budapest Főváros Levéltárában elhangzott tizenkét előadás is, amelyeknek szerkesztett változatát öt, az emlékezetpolitika szakértőivel készült interjú kíséretében e kötetben adták ki.

A fekete borítón Sanja Iveković horvát fotós és installációs művész A Nők Háza című projektjének részlete kap helyet. Az erőszakáldozat arcának maszklenyomata csak minimálisan kivehető, jelképezve azt a hallgatást és láthatatlanságot, amely eddig az áldozatok osztályrésze volt. A kötet legfőbb erénye, hogy leszámol a háborús nemi erőszakkal kapcsolatos közhelyekkel, és komplex tudást ad át.

Ahogyan B. Nagy Anikó művészettörténész több példán keresztül is rámutat: a nemi erőszak kezdettől a kultúránkba ágyazott, és az ókorból örökölt kliséi, toposzai a mai napig táplálják az elkövetőmentegető és áldozathibáztató attitűdöket, még akár az ezekről készült műalkotásokkal foglalkozó tudósok körében is. A hagyományos ábrázolásokban, a Bibliában vagy az antikvitás irodalmában is a nemi erőszak nem az áldozat, hanem annak családja ellen elkövetett sérelem, mintegy tulajdonkárosítás. A nők hangja a klasszikus nemierőszak-történetekben egyáltalán nem hallatszik, a bibliai Dina – B. Nagy szavaival élve – „elkallódik a saját történetéből”, mert a vele történtek csak ürügyet szolgáltatnak a férfiak viszálykodásához. Mint Svégel Fannitól megtudjuk, még az első világháború alatti kárbejelentő íveken is együtt szerepelt az állatlopás és a feleségek megerőszakolása. B. Nagy jelzi, hogy a nemi erőszak kliséi ma is hatnak. 1991-ben például „humoros zsánerképnek” minősített egy kiállítási katalógus szerzője egy olyan festményt, amely egy fekete nővel szembeni erőszakoskodást jelenít meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.