Könyv

Egy emlékmű emlékei

Elhallgatva: A háborús erőszaktétel története és megjelenítése

Kritika

Budapest Főváros Önkormányzata 2020 tavaszán indította el a Háborúkban megerőszakolt nők emlékezete című projektjét, amely 2023 tavaszán egy emlékmű átadásával zárul majd az I. kerületben.

Az emlékműpályázat kiírását és elbírálását előkészítő folyamat részét alkotta a Budapest Főváros Levéltárában elhangzott tizenkét előadás is, amelyeknek szerkesztett változatát öt, az emlékezetpolitika szakértőivel készült interjú kíséretében e kötetben adták ki.

A fekete borítón Sanja Iveković horvát fotós és installációs művész A Nők Háza című projektjének részlete kap helyet. Az erőszakáldozat arcának maszklenyomata csak minimálisan kivehető, jelképezve azt a hallgatást és láthatatlanságot, amely eddig az áldozatok osztályrésze volt. A kötet legfőbb erénye, hogy leszámol a háborús nemi erőszakkal kapcsolatos közhelyekkel, és komplex tudást ad át.

Ahogyan B. Nagy Anikó művészettörténész több példán keresztül is rámutat: a nemi erőszak kezdettől a kultúránkba ágyazott, és az ókorból örökölt kliséi, toposzai a mai napig táplálják az elkövetőmentegető és áldozathibáztató attitűdöket, még akár az ezekről készült műalkotásokkal foglalkozó tudósok körében is. A hagyományos ábrázolásokban, a Bibliában vagy az antikvitás irodalmában is a nemi erőszak nem az áldozat, hanem annak családja ellen elkövetett sérelem, mintegy tulajdonkárosítás. A nők hangja a klasszikus nemierőszak-történetekben egyáltalán nem hallatszik, a bibliai Dina – B. Nagy szavaival élve – „elkallódik a saját történetéből”, mert a vele történtek csak ürügyet szolgáltatnak a férfiak viszálykodásához. Mint Svégel Fannitól megtudjuk, még az első világháború alatti kárbejelentő íveken is együtt szerepelt az állatlopás és a feleségek megerőszakolása. B. Nagy jelzi, hogy a nemi erőszak kliséi ma is hatnak. 1991-ben például „humoros zsánerképnek” minősített egy kiállítási katalógus szerzője egy olyan festményt, amely egy fekete nővel szembeni erőszakoskodást jelenít meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.