Film

Második gyermekkor

Sean Mathias: Hamlet: Ian McKellen

Kritika

Sean Mathias az izgalmasabb utat választotta, amikor filmre vitte saját 2021-es Hamlet-előadását, melyet a Covid-járvány lezárásai és néhány kulcsszínész viharos távozása tett próbára.

Az eredeti darab különlegessége a kor- és gendersemleges szereposztás, de valljuk be, valójában a címszerepet játszó Ian McKellen lopta el a show-t. A nyolcvanas éveit taposó színészlegenda először 1971-ben alakította a kétségek közt őrlődő dán herceget, és 50 év múltán szinte változatlan elánnal tért vissza a színpadra. Mathias engedi, hogy minden szem az atletikus teljesítményt nyújtó McKellenre szegeződjön, ám közben a darab számos kulcsfontosságú aspektusáról megfeledkezik.

Mindezzel együtt tagadhatatlan, hogy a darab filmfeldolgozása erős érv a médium színházi atmoszférát kiegészítő lehetőségei mellett. Mathias komolyan átgondolta, mit adhat a film egy színpadi előadáshoz, mivel kárpótolhat az egyszeri, hús-vér jelenlét elvesztéséért. A rendező az eredeti helyszínt, a Theatre Royal Windsor épületét használja – szó szerint annak minden zegzugát, szépet és csúfat egy­aránt –, hogy újrateremtse előadását. Shakespeare Hamletje bővelkedik az önreflexív pillanatokban – hősei gyakran maguk is színjátékok rendezőivé, előadóivá és nézőivé válnak – és ezt Mathias maximálisan ki is használja. Hamlet voyeur, aki igyekszik kifürkészni testvérgyilkos nagybátyja/mostohaapja titkait; ilyenkor McKellen a színház erkélyeiről és széksoraiból leskelődik. Hű cinkosa és diáktársa, Horatio (Ben Allen) pedig egy kézi kamerával felszerelkezve rója a nézőteret, hogy megörökítse a trónbitorló Claudius (Jonathan Hyde) várva várt önleleplezését és Hamlet megállíthatatlan önsorsrontását. Maguk a színészek is felszabadulnak a megnyíló, változatos terekkel; így az eredeti előadásban öncélúnak tetsző megoldások is jobban működnek, például a szobabiciklin tekerve duzzogó Hamlet monológja.

Mathias feldolgozásának bizonyos gyengeségeit azonban a filmes fordítás sem tudja kiküszöbölni. A darab olyan súllyal nehezedik a szenzációértéket hordozó McKellen vállaira, hogy a közte és a többi figura között bonyolódó komplex viszonyrendszer kidolgozatlan marad. Shakespeare művének nőalakjai alapvetően csiszolatlanok és a rendező a legkisebb erőfeszítést sem teszi ennek ellensúlyozására. Alis Wyn Daviesnek mindössze egy gitár és néhány zenés betét segítségével kellene mélységet adni Opheliának, aki így leginkább Taylor Swiftre hajaz. Hamlet bizarr, ambivalens udvarlási kísérletei a szerepek közti súlykülönbség miatt pedig értelmüket vesztik. A bűnben egyesülő királyi pár, Gertrude (Jenny Seagrove) és Claudius önmagukban és párban is statikusak maradnak; a bennük megbúvó bűntudat és a vágy izgalmas egyvelegét sem a darab, sem a film nem fedezi fel mélységében (ebben a tekintetben még Robert Eggers Az északija is jobban teljesít). Valódi, hihető kapcsolódás csupán Hamlet és a szelíd Horatio között bontakozik ki; kettejük szilárd, mély szövetsége szinte a szerelem határát súrolja, ami új fényben tünteti fel a két hős sokszor látott és játszott viszonyát (ezt pedig a McKellen és Allen közötti jelentős korkülönbség csak tovább árnyalja).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.