Film

Második gyermekkor

Sean Mathias: Hamlet: Ian McKellen

Kritika

Sean Mathias az izgalmasabb utat választotta, amikor filmre vitte saját 2021-es Hamlet-előadását, melyet a Covid-járvány lezárásai és néhány kulcsszínész viharos távozása tett próbára.

Az eredeti darab különlegessége a kor- és gendersemleges szereposztás, de valljuk be, valójában a címszerepet játszó Ian McKellen lopta el a show-t. A nyolcvanas éveit taposó színészlegenda először 1971-ben alakította a kétségek közt őrlődő dán herceget, és 50 év múltán szinte változatlan elánnal tért vissza a színpadra. Mathias engedi, hogy minden szem az atletikus teljesítményt nyújtó McKellenre szegeződjön, ám közben a darab számos kulcsfontosságú aspektusáról megfeledkezik.

Mindezzel együtt tagadhatatlan, hogy a darab filmfeldolgozása erős érv a médium színházi atmoszférát kiegészítő lehetőségei mellett. Mathias komolyan átgondolta, mit adhat a film egy színpadi előadáshoz, mivel kárpótolhat az egyszeri, hús-vér jelenlét elvesztéséért. A rendező az eredeti helyszínt, a Theatre Royal Windsor épületét használja – szó szerint annak minden zegzugát, szépet és csúfat egy­aránt –, hogy újrateremtse előadását. Shakespeare Hamletje bővelkedik az önreflexív pillanatokban – hősei gyakran maguk is színjátékok rendezőivé, előadóivá és nézőivé válnak – és ezt Mathias maximálisan ki is használja. Hamlet voyeur, aki igyekszik kifürkészni testvérgyilkos nagybátyja/mostohaapja titkait; ilyenkor McKellen a színház erkélyeiről és széksoraiból leskelődik. Hű cinkosa és diáktársa, Horatio (Ben Allen) pedig egy kézi kamerával felszerelkezve rója a nézőteret, hogy megörökítse a trónbitorló Claudius (Jonathan Hyde) várva várt önleleplezését és Hamlet megállíthatatlan önsorsrontását. Maguk a színészek is felszabadulnak a megnyíló, változatos terekkel; így az eredeti előadásban öncélúnak tetsző megoldások is jobban működnek, például a szobabiciklin tekerve duzzogó Hamlet monológja.

Mathias feldolgozásának bizonyos gyengeségeit azonban a filmes fordítás sem tudja kiküszöbölni. A darab olyan súllyal nehezedik a szenzációértéket hordozó McKellen vállaira, hogy a közte és a többi figura között bonyolódó komplex viszonyrendszer kidolgozatlan marad. Shakespeare művének nőalakjai alapvetően csiszolatlanok és a rendező a legkisebb erőfeszítést sem teszi ennek ellensúlyozására. Alis Wyn Daviesnek mindössze egy gitár és néhány zenés betét segítségével kellene mélységet adni Opheliának, aki így leginkább Taylor Swiftre hajaz. Hamlet bizarr, ambivalens udvarlási kísérletei a szerepek közti súlykülönbség miatt pedig értelmüket vesztik. A bűnben egyesülő királyi pár, Gertrude (Jenny Seagrove) és Claudius önmagukban és párban is statikusak maradnak; a bennük megbúvó bűntudat és a vágy izgalmas egyvelegét sem a darab, sem a film nem fedezi fel mélységében (ebben a tekintetben még Robert Eggers Az északija is jobban teljesít). Valódi, hihető kapcsolódás csupán Hamlet és a szelíd Horatio között bontakozik ki; kettejük szilárd, mély szövetsége szinte a szerelem határát súrolja, ami új fényben tünteti fel a két hős sokszor látott és játszott viszonyát (ezt pedig a McKellen és Allen közötti jelentős korkülönbség csak tovább árnyalja).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”