Kiállítás

Minden bizonytalan

Svätopluk Mikyta: „What time is now?”

Kritika

A videókat és installációkat készítő szlovák képzőművész elsősorban az ún. átrajzolt, leg­inkább újságokban, könyvekben és képeslapokon talált képeken alapuló munkáival vált ismertté. E sikeres, több magángyűjteményben is megtalálható művek nemcsak az emlékeinkben élő, hanem nyomaiban még mindig fel-felbukkanó, a volt szovjet blokk lakói számára nagyon is ismerős vizuális és történeti hagyományait dolgozták fel és írták újra.

Az utóbbi években Mikyta rajzokat és grafikákat készített. A Glassyard Galéria négy termében bemutatott alkotásoknak két előzményük van; a mesterséges és a természetes környezetben gyűjtögetett szerves anyagok és hulladékok használata, illetve azok az anyag- és technikai kísérletek, amelyeket a művész cseh üvegfúvó üzemek munkatársainak segítségével végzett. Mindezekre rárakódnak még az idő rétegei és az utóbbi két év globális problémái (fenntarthatóság, klímaválság, ukrajnai háború). Bónuszként megjelenik a kamuflázs is, hiszen minden, amit látunk, álcáz vagy elrejt, úgy „csinál”, mintha „valami” lenne, miközben, ha jobban megnézzük, kiderül, hogy egészen másról van szó.

Az első teremben bemutatott sorozat (Terra-Poetic Pieces) darabjai a Covid-járvány „bezárkózási” időszakában készültek, amikor a művész a vidéki faházában ragadt, és az ott található eszközök (ceruzák, tollak) segítségével próbálta valahogy strukturálni és feldolgozni a lelassult időt. Ezek a Mikyta által is álornamentikusnak nevezett rajzok messziről egy nagyon aprólékos keresztszemes kézimunkának tűnnek, amelyek nagyobb elemei vadon élő állatokra vagy erdőrészletekre emlékeztetnek. Valójában balról jobbra írt, minia­tűr betűkből szőtt vízszintes szálakat látunk, amelyeket itt-ott megszakítanak a „klasszikus” formák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.