Kiállítás

Minden bizonytalan

Svätopluk Mikyta: „What time is now?”

Kritika

A videókat és installációkat készítő szlovák képzőművész elsősorban az ún. átrajzolt, leg­inkább újságokban, könyvekben és képeslapokon talált képeken alapuló munkáival vált ismertté. E sikeres, több magángyűjteményben is megtalálható művek nemcsak az emlékeinkben élő, hanem nyomaiban még mindig fel-felbukkanó, a volt szovjet blokk lakói számára nagyon is ismerős vizuális és történeti hagyományait dolgozták fel és írták újra.

Az utóbbi években Mikyta rajzokat és grafikákat készített. A Glassyard Galéria négy termében bemutatott alkotásoknak két előzményük van; a mesterséges és a természetes környezetben gyűjtögetett szerves anyagok és hulladékok használata, illetve azok az anyag- és technikai kísérletek, amelyeket a művész cseh üvegfúvó üzemek munkatársainak segítségével végzett. Mindezekre rárakódnak még az idő rétegei és az utóbbi két év globális problémái (fenntarthatóság, klímaválság, ukrajnai háború). Bónuszként megjelenik a kamuflázs is, hiszen minden, amit látunk, álcáz vagy elrejt, úgy „csinál”, mintha „valami” lenne, miközben, ha jobban megnézzük, kiderül, hogy egészen másról van szó.

Az első teremben bemutatott sorozat (Terra-Poetic Pieces) darabjai a Covid-járvány „bezárkózási” időszakában készültek, amikor a művész a vidéki faházában ragadt, és az ott található eszközök (ceruzák, tollak) segítségével próbálta valahogy strukturálni és feldolgozni a lelassult időt. Ezek a Mikyta által is álornamentikusnak nevezett rajzok messziről egy nagyon aprólékos keresztszemes kézimunkának tűnnek, amelyek nagyobb elemei vadon élő állatokra vagy erdőrészletekre emlékeztetnek. Valójában balról jobbra írt, minia­tűr betűkből szőtt vízszintes szálakat látunk, amelyeket itt-ott megszakítanak a „klasszikus” formák.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.