Film

Kesergő a két öszvérhez

Martin McDonagh: A sziget szellemei

Kritika

A Három óriásplakát Ebbing határában és az Erőszakik rendezője minden próbálkozás során méterekkel emeli a lécet önmaga előtt, s – mint mindig – most is gond nélkül libben át felette. McDonagh ezúttal is egy elszigetelt atmoszférában kutatja az „emberi” jelző jelentéstartalmát, amelyet magasztalásként és sértésként egyaránt alkalmaz.

Új filmjét a metaforikusan zord, ködös sziget, valamint a misztikummal, homályokkal tűzdelt, tragédiákra kihegyezett cselekmény láttán leginkább egy hegedűvel kísért ír balladához lehetne hasonlítani. Egy ballada, amely száz éve idült alkoholisták és írástudatlan bumburnyákok körében terjed szájról szájra, így kerülvén bele a káromkodás, a nemesítetlen emberi gyarlóság, és az epeédes humor.

Az idős, magának való Colm pohara egyik napról a másikra betelik ivócimborája üresfejűségével és úgy dönt, az eddig rá pazarolt időt innentől a magasabb célokat szolgáló alkotásnak szenteli. Az egyszerű Pádraic azonban nem tudja megérteni, hogy miért is történik mindez, ami nem kizárólag foltozni való értelmének köszönhető. Bár minden tőle telhetőt megtesz a békülésért, Colm megfenyegeti, hogy amennyiben nem hagyja békén, saját boldogságának zálogát, hegedűhöz szokott ujjait fogja levágni. A szeretetért vívott harcnak – akárcsak a legtöbb háborúnak – nincsenek nyertesei.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.