Rádió

Mintha meg sem született volna

Jancsó Miklósról a Klubrádióban

Kritika

Nincsen kerek évforduló, úgyhogy csak részben tudjuk alátámasztani a műsor egyik pesszimista megállapítását, miszerint Jancsó Miklósról ma már senki nem beszél.

Maga a beszélgetés is lehetne ennek a kijelentésnek a cáfolata. Tény, hogy a napokban – egészen pontosan szeptember 27-én – ünnepelhettük (volna) a 20. századi magyar filmművészet egyik legnagyobbjának 103. születési évfordulóját. Nagy ünneplés nem volt, de majd két, esetleg hét év múlva. Meglátjuk.

Az általánosnak tételezett hallgatással szemben a Klubrádió történelmi beszélgetős magazinműsora, a Három az igazság egy teljes adást szentelt a rendező munkásságának (minden témájukra egy egész adást szánnak). Bizonyos szempontból érdekes, hogy épp itt van szó Jancsóról, hiszen a csatornának egyébiránt van filmes műsora, a Három az igazság pedig inkább történelmi magazin. Két évvel ezelőtti indulásakor írtunk már róla (lásd: Múlt, jelen, jövő, Magyar Narancs, 2022. május 26.), emlékeink szerint elég lelkesen, most pedig örömmel jelenthetjük ki, hogy a Három az igazság megmaradt, és össze is érett. A kezdetekben a műsorvezető Szénási Sándor mellett Spiró György és Kéri László voltak az állandó vendégek, Kérit aztán valamikor Hatos Pál történész váltotta fel. A Szénási–Spiró–Hatos felállás elég hatékonyan viszi el az adásidőt, így mostanra a Három az igazság alighanem a legjobb történelmi beszélgetős műsor hazánkban.

Vitaműsornak ugyan nehezen nevezhetnénk, hiszen Spiró és Hatos nem egymás meg­győzésére játszik; ha olykor akad is nézetkülönbség köztük, a beszélgetés dinamikáját inkább a másik gondolatmenetének a kiegészítése, s abból kiindulva az eszmecsere újabb irányba terelése adja meg. Talán leírva unalmasnak hangzik, hallgatva biztosan nem az. Spiró sokszor markánsabb kijelentésekkel is operál, olykor a szemtanú nézőpontját veszi magára, Hatos általában a történészi távolságtartás eszméjét követi, és ugyan Szénási a házigazda, gyakorlatban ez mégis háromszereplős beszélgetés, amelyben mindenki egyenrangú félként vesz részt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.