A szerk.
A szerk.
Battonyától Nemesmedvesig
Orbán Viktor alvezérének múlt csütörtöki árulása olyan szinten keltett zavart a hatalom minden szintjén, amilyet viszonylag ritkán lehet látni.
MaNcs 36. évf. 40. sz. (2024-10-02)
Orbán Viktor alvezérének múlt csütörtöki árulása olyan szinten keltett zavart a hatalom minden szintjén, amilyet viszonylag ritkán lehet látni.
„Szokott gondolni az utolsó pillanatra?” – kérdeztük egy évvel ezelőtti interjúnkban Karsai Dánielt. „Még nem, mert még nem vagyok ott. (...) Amit tudok, hogy ma még nem akarok meghalni, és holnap sem. De hogy egy év múlva milyen állapotban leszek, nem tudhatom. A döntési szabadságot viszont nemhogy kérem: jogot formálok rá, azaz követelem.”
Ha törik, ha szakad, a következő két évben 3–6 százalékra kell növelni a gazdaság teljesítményét. Orbán Viktor mondatai mögött olyan gondolkodásmód rejlik, amely – ha kissé megkaparjuk a felszínt – kísértetiesen emlékeztet egy letűntnek hitt korra. Annak a kornak nem lett jó vége. Persze, ahogy vesszük.
Nemcsak a Magyar Péterrel folytatott vitájáról, hanem a félrenézésről, az elbizakodottságról, az ellenzék helyzetéről és főleg a kormánypropaganda elleni küzdelem fontosságáról beszélgettünk a zuglói egyéni választókerület országgyűlési képviselőjével.
Egyelőre nem született megnyugtató megoldás a Fővárosi Közgyűlésben várható politikai patthelyzetre. Megnéztük, milyen következményei lehetnek annak, ha nem sikerül épkézláb kompromisszumot összehozni Budapesten.
Népszerűbb nem lett, de gyarapodott a DK Szegeden. A párt az ellenzéki előválasztás kampányában még rámordult a városvezetésre, majd egyik képviselőjéből alpolgármester lett, és a Fidesz is egy volt DK-st választott városi elnöknek. Most pedig egy veterán után egy kezdő képviselő is a DK-hoz csatlakozik az új közgyűlésben.
Attól félnek a TOP Plusz pályázatokon korábban nyertes települések polgármesterei, hogy a 2021–2022-ben megítélt összegekhez az államháztartás jelenlegi hiánya és az elapadó brüsszeli pénzek miatt nem férhetnek majd hozzá. Az illetékes irányító hatóság szerint nincs gond, csupán „újraértékelik” a pályázatokat.
Zelenszkij elnök „győzelmi tervet” mutatott be Washingtonban, előtte komoly átalakításokat hajtott végre a kormányban. Mi áll mindennek a hátterében, merre tart az ukrán diplomácia, ki lehet a jövőben az ukrán elnök kihívója, és milyen hatás várható az amerikai elnökválasztástól? A kijivi Penta politikai kutatási központ vezetőjével, belpolitikai szakértővel beszélgettünk.
Nincsen kerek évforduló, úgyhogy csak részben tudjuk alátámasztani a műsor egyik pesszimista megállapítását, miszerint Jancsó Miklósról ma már senki nem beszél.
„Nem tudom elképzelni…, hogy bennünket ki lehessen iktatni a magyar életből” – írta 1939-ben Kner Imre, a valaha élt egyik legnagyszerűbb magyar tipográfus.
Tizenkét elhantolt falióra, egy jelzőbóját fejfedőként viselő, fűnyíró „ember”, Kádár János VR-szemüveggel – a kiállítás néhány, látszólag össze nem függő darabja.
Mit nevezünk művészetnek? Meg tudjuk határozni egyáltalán? Maguk a művészek is tartózkodnak attól, hogy alkotásaik jelentését, üzenetét egyértelműsítsék.
Mintha szándékosan zárná magát kalodába Szilágyi Zsófia a filmjei szerkezetével, legalábbis az első két rendezése ezt sugallja.
Korunk erős realizmuskényszere olykor egészen elfeledteti velünk, hogy bármit csinálhatunk, s csak akkor szab határt a józan ész, ha hagyjuk.
A németországi muszlimok különböző, olykor egymással ellenséges viszonyban álló közösségei a nyugati értékrend elutasításában mélységesen egyetértenek.
A máig etalonnak számító Liszt-monográfia szerzője 94 évesen is könnyedén megy föl a színpadra, ha előadnia kell. Liszt után a kor másik óriásáról, Chopinről is írt egy vaskos könyvet. Beszéltünk vele a valldemossai kolostorcellákról, az ujjak személyiségéről és még lopásokról is szó esett.
Hogyan dolgozik egy hálószobapunk-zenekar, mit lehet kezdeni a Kelet-Európa szürkeségét romantizáló online trendekkel, és mi köze mindennek a maffiózókhoz? A Soviet Monday énekesével és gitárosával új dalaik stúdiómunkálatai közben beszélgettünk.
Jövő héten mozikba kerülő új filmje, a Január 2. kapcsán beszélgettünk vele a pakolás misztikumáról, a napi rutin monotonitásáról, a filmkészítés nehézségeiről és egy szakítás rejtélyeiről.
A függés hiánybetegség, ha az ember szervezete nem tudja magának előállítani azt a boldogságot, amelyre szüksége van...
Hajdu Szabolcs párkapcsolati trilógiája a színházi előadások után a vásznon is teljessé válik.
Az őslakos amerikaiak hosszú évtizedekig egyedül a westernfilmek rosszfiúiként jelenhettek meg a vásznon; civilizálatlan vademberekként valamilyen fehér saga hátterében.
Csupa lassú dal szerepel a lemezen – Beatles, Sting, Somewhere Over the Rainbow – őszi reggelekhez vagy estékhez illő, nosztalgikus-melankolikus köntösben.
A könyv három nagy fejezete különböző stílusú és hangvételű meséken keresztül szeretné átölelni az életet.
Jonathan Franzen Szabadság című regényében a főszereplő, a szebb napokat látott egykori rocksztár 2002 környékén ellátogat egy Bright Eyes-koncertre, hogy megnézze, hogyan szórakozik a fiatalság.
Először tanácstalan az olvasó, mit is tart a kezében. Stílusgyakorlat, imitáció, hommage vagy pastiche?
Az újságírós filmek az idők kezdete óta egyirányú utcába viszik a nézőiket; a sajtó gyakorlatilag csak heroizálva jelenik meg a vásznon – különösen a megtörtént események alapján készített művekben.
A The xx bitkovácsaként elhíresült brit elektronikus tánczenei producer, James Smith, azaz Jamie xx kilenc éve jelentkezett első, eddigi egyetlen, de annál jelentősebb albumával, az In Colourral.
Szeptember 13-áról 16-ára sokan a műhelyüket, melléképületüket nyitották meg a hidegfront miatt eléhezett, kihűlt fecskéknek. Összegyűjtötték az útra leszállt példányokat, vagy a megfelelő ennivalóból vittek mindenhova, ahol szükség volt rá.
„Mikor leértek a hegyről, villamosra ültek s átmentek a pesti oldalra. Hát, amint a Margithídon megy át velük a villamos, Maczkó úr megcsóválta a fejét, aztán megdörzsöli a szemét s így szól: – Bökjön oldalba, sógor, hadd lám, ébren vagyok-e?”
Paradicsomos, mazsolás padlizsánragu (caponata)