Kiállítás

Nem korlát

Leonardótól Miróig. Papír/forma: százötven éve rajzok és grafikák bűvöletében

  • Révész Emese
  • 2021. július 7.

Kritika

Ismerve a műfaj mérsékeltebb elismertségét, meglepő, hogy a járvány miatti zárvatartást követően a Szépművészeti Múzeum grafikai kiállítással nyitott.

Egy évforduló a magyarázat: 1871-ben ratifikálta ugyanis az állam az akkor legnagyobb magyar magánkollekció, a grandiózus, több mint 3500 kézrajzból és 51 ezer sokszorosított grafikából álló Esterházy-gyűjtemény megvásárlását. Ma is ez képezi a múzeum grafikai gyűjteményének magvát. A szimbolikus születésnap jó alkalomnak bizonyult arra, hogy a két szomszédvár, a Szépművészeti és a Magyar Nemzeti Galéria nagy ívű áttekintést adjon saját grafikai anyagukról.

Az alkalomra tucatnyi múzeumi szakember többéves munkájaként készült el (Bódi Kinga és Bodor Kata szerkesztésében) a Papír/forma című kötet is, mely katalógus úgy mutatja be a gyűjtemények fejlődéstörténetét, hogy mindeközben a kiválasztott 540 európai és magyar alkotáson keresztül grafikatörténeti áttekintést is nyújt. A kötetben három hang szólal meg, a muzeológus, az alkotó és a történész szemszögéből közelítve rá a grafika sajátos műfajára. Azok a szakemberek vallanak a grafikáról, akik az Esterházyak adománya óta immár megduplázódott gyűjteményt gondozzák. A kronológia megidézi azon elődök (Térey Gábor, Meller Simon, Majovszky Pál, Hoffmann Edith) alakját, akik a reneszánsz és barokk gyűjteményi magot később modern és akkori kortárs művekkel gyarapították. 1945 előtt jórészt a grafika iránt elkötelezett gyűjtők adományai biztosították a kollekció gyarapodását, ezt napjainkban jellemzően inkább az alkotóművészek adományai pótolják. A kötet válogatása nyolc évszázadot fog át, 1330-tól 2021-ig ível, friss szemléletű, rövid szövegekkel kísért, tematikus blokkokba rendezett egységekben mutatva be az európai és azon belül a hazai grafika alakulásának főbb csomópontjait.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.