Lemez

Van benne igazság

Gaspard Augé: Escapades

  • - minek -
  • 2021. július 7.

Kritika

A 2010-es évek egyik legfrissebb hangzású, egyben végtelenül szórakoztató formációja, a párizsi illetőségű Justice túlzás nélkül egy egész generációnak tanította meg, hogyan kell újraértelmezni és saját testre szabni az elektronikus tánczenét.

Irónia és reflektált gondolkodás, a hagyományok tudatos dekonstrukciója, rajongás és ikonoklasztia – ez így mind együtt szolgált a két francia, Gaspard Augé és Xavier de Rosnay alkotói filozófiájaként. Más kérdés, hogy a lelkesen felvállalt rockzenei attitűdök és gúnyosan előcitált manírok elektrokontextusba helyezve is csak egy, amúgy zseniális, revelatív, a rajta terpeszkedő ikonikus kereszt szimbólum miatt csak Crossnak nevezett albumra nyújtottak kellő muníciót 2007-ben. A kissé túlérett, már-már modoros zenékkel jelentkező progrock, diszkó és szintipop elődöket egyszerre megidéző későbbi lemezeik (köztük a 2011-es Audio, Video, Disco) ugyan tisztesen megcsinált és tökéletesen vállalható próbálkozások voltak, de forradalminak egyáltalán nem nevezhető sem a hangzásuk, sem a hatásuk.

Miután lassan öt éve hiába várunk új Justice-albumra (a legutóbbi a 2016 őszén megjelent Woman volt), különösen örömteli, hogy Gaspard Augé elkészítette az első szólólemezét, amely úgy folytatása a Justice munkásságának, hogy közben külön bejáratú alkotói módszerének és egyedi preferenciáinak köszönhetően nem kelti az önismétlésnek még a látszatát sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.