Lemez

Van benne igazság

Gaspard Augé: Escapades

  • - minek -
  • 2021. július 7.

Kritika

A 2010-es évek egyik legfrissebb hangzású, egyben végtelenül szórakoztató formációja, a párizsi illetőségű Justice túlzás nélkül egy egész generációnak tanította meg, hogyan kell újraértelmezni és saját testre szabni az elektronikus tánczenét.

Irónia és reflektált gondolkodás, a hagyományok tudatos dekonstrukciója, rajongás és ikonoklasztia – ez így mind együtt szolgált a két francia, Gaspard Augé és Xavier de Rosnay alkotói filozófiájaként. Más kérdés, hogy a lelkesen felvállalt rockzenei attitűdök és gúnyosan előcitált manírok elektrokontextusba helyezve is csak egy, amúgy zseniális, revelatív, a rajta terpeszkedő ikonikus kereszt szimbólum miatt csak Crossnak nevezett albumra nyújtottak kellő muníciót 2007-ben. A kissé túlérett, már-már modoros zenékkel jelentkező progrock, diszkó és szintipop elődöket egyszerre megidéző későbbi lemezeik (köztük a 2011-es Audio, Video, Disco) ugyan tisztesen megcsinált és tökéletesen vállalható próbálkozások voltak, de forradalminak egyáltalán nem nevezhető sem a hangzásuk, sem a hatásuk.

Miután lassan öt éve hiába várunk új Justice-albumra (a legutóbbi a 2016 őszén megjelent Woman volt), különösen örömteli, hogy Gaspard Augé elkészítette az első szólólemezét, amely úgy folytatása a Justice munkásságának, hogy közben külön bejáratú alkotói módszerének és egyedi preferenciáinak köszönhetően nem kelti az önismétlésnek még a látszatát sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.