Tévésorozat

Odavetve

Kamaszok

  • - turcsányi -
  • 2025. március 19.

Kritika

Philip Barantini a technika ördöge, nyilván. Egysnittes rendező.

Előző nagy sikere, a 2021-es Forráspont (amelyet 2019-es rövidfilmjéből növesztett, s 2023-ra már négyrészes sorozatot is fialt) ugyancsak egy beállításból állt, s nem is csupán a technikázás gyönyöréért, hanem a mű szolgálatában (egy séf nehéz estéje a konyhán, Stephen Graham szokás szerint virtuóz játékával). Klausztrofób emberi dráma volt, feszültséggel, katarzissal s még valamiféle feloldozással is, de e mostani vállaláshoz képest egy lelki vidámpark, könnyített menet.

A négyrészes Kamaszok, amelyen Graham már íróként is dolgozott, egyenesen az emberi életnek megy neki, fejjel és tiszta erőből: a létbe vetettség tetemrehívása ez, részenként ugyancsak egy levegővétellel. S még csak különösebb koreográfiai mutatványokat sem igényel a művelet, néha váltunk egy szembejövő alakra, de semmi különös, csak ott van az a rohadt kamera a nyakunkon, s az amúgy eszelős feszültséget az elviselhetőség határáig fokozza.

A kora reggeli órákban állig felfegyverzett rohamrendőrök törik rá a lakást egy átlagos brit kisváros tök átlagos családjára, apa, anya, gyerekek, tizenhárom éves fiú s egyetemista nővére, mindenkit a földre parancsolnak, s közlik, hogy a kisfiúért jöttek, akit gyilkossággal gyanúsítanak. Innentől megy minden, mint a karikacsapás, a rendőrség pontosan, precízen, nagy szakmai rutinnal teszi a dolgát, még gabonapelyhet is kap a holtra vált gyermek (a holtra vált szülők kávét) az őrsön, orvosi vizsgálat, ujjlenyomatvétel, megjön a kirendelt ügyvéd, kihallgatás. Mindenki profi, az ügymenet szerves része a gyanúsított jogainak a tiszteletben tartása, mindenki kínosan ügyel is rá, s csak a vak nem látja az egész folyamat lelketlenségét. Persze az is marha, aki itt keresi a lelket. A gyanú szerint a fiú előző este hét késszúrással megölte az utcán az osztálytársnőjét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.