Koncert

Az adatok fura urai

Maria Schneider, Oslo Jazz Ensemble: Data Lords

Kritika

A CQ CQ, Is Anyone There? című szám úgy indul, hogy Martin Myhre Olsen tenorszaxofonos kiáll szólózni a zenekar elé...

...majd odafordul a bőgőshöz, párbeszédet kezdeményez vele, aztán a doboshoz, még a tangóharmonikáshoz és másokhoz is, de egyszer sem alakul ki beszélgetés, nem válaszolnak neki, csak mondják a magukét. A második szólista a számban Richard Köster trombitás, akinek hangszerét elektronikusan szintetizált, többszörözött hangon halljuk ezután sokáig, hiszen a gép (MI) nem is akarja, hogy válaszoljanak neki. A Data Lords Maria Schneider tizenegy tételes nagy műve, amely Grammy-díjat is kapott, két lemezre került: az egyiken a disztópikus, a másikon az idilli ihletésű darabok sorakoznak A digitális világ és a Természetes világunk alcímek alatt.

Schneider közel tíz éve kezdte el zsigeri gyanakvását zenébe önteni annak kapcsán, hogy az akkor Big Data, ma már inkább mesterséges intelligencia névvel illetett fejlemények mennyire veszélyeztetik a természetes(ebb) társadalmi formákat. Aggodalmait erdei sétákkal és versolvasással csillapította. A saját nagyzenekarával öt éve bemutatott szvit a disztópikus sejtéseivel azóta nagyon is reálisnak bizonyult, de Schneider a szépséget még a szorongással teli tételekbe is be tudta csempészni.

A 64 éves karcsú, szőke, életkorát meghazudtolóan friss és dinamikus zeneszerző másfél órán keresztül tizennyolc embert vezényelt egy régimódi zenekari formációban, és rengeteg olyan eszközzel élt, amelyet a jazz átvett az európai klasszikus zenéből: főleg a disszonancia ábrázolásának, majd feloldásának ősi, de érzelmileg mindig hatásos képletét. Azáltal, hogy a kontrasztot és a mimézist visszahelyezte jogaiba, miközben már régóta az emberi gondolkodás géppel helyettesítésének célja mozgatja az ujjainkat a készülékeinken és a piacokat a világban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.