Koncert

Az adatok fura urai

Maria Schneider, Oslo Jazz Ensemble: Data Lords

Kritika

A CQ CQ, Is Anyone There? című szám úgy indul, hogy Martin Myhre Olsen tenorszaxofonos kiáll szólózni a zenekar elé...

...majd odafordul a bőgőshöz, párbeszédet kezdeményez vele, aztán a doboshoz, még a tangóharmonikáshoz és másokhoz is, de egyszer sem alakul ki beszélgetés, nem válaszolnak neki, csak mondják a magukét. A második szólista a számban Richard Köster trombitás, akinek hangszerét elektronikusan szintetizált, többszörözött hangon halljuk ezután sokáig, hiszen a gép (MI) nem is akarja, hogy válaszoljanak neki. A Data Lords Maria Schneider tizenegy tételes nagy műve, amely Grammy-díjat is kapott, két lemezre került: az egyiken a disztópikus, a másikon az idilli ihletésű darabok sorakoznak A digitális világ és a Természetes világunk alcímek alatt.

Schneider közel tíz éve kezdte el zsigeri gyanakvását zenébe önteni annak kapcsán, hogy az akkor Big Data, ma már inkább mesterséges intelligencia névvel illetett fejlemények mennyire veszélyeztetik a természetes(ebb) társadalmi formákat. Aggodalmait erdei sétákkal és versolvasással csillapította. A saját nagyzenekarával öt éve bemutatott szvit a disztópikus sejtéseivel azóta nagyon is reálisnak bizonyult, de Schneider a szépséget még a szorongással teli tételekbe is be tudta csempészni.

A 64 éves karcsú, szőke, életkorát meghazudtolóan friss és dinamikus zeneszerző másfél órán keresztül tizennyolc embert vezényelt egy régimódi zenekari formációban, és rengeteg olyan eszközzel élt, amelyet a jazz átvett az európai klasszikus zenéből: főleg a disszonancia ábrázolásának, majd feloldásának ősi, de érzelmileg mindig hatásos képletét. Azáltal, hogy a kontrasztot és a mimézist visszahelyezte jogaiba, miközben már régóta az emberi gondolkodás géppel helyettesítésének célja mozgatja az ujjainkat a készülékeinken és a piacokat a világban.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Odavetve

  • - turcsányi -

Philip Barantini a technika ördöge, nyilván. Egysnittes rendező.

Kígyó a keblen

A gazdag értelmiségiek napszítta tengerparti nyaralói rendszerint az erkölcsök lazulásának, sötét titkok napvilágra kerülésének, legrosszabb esetben családok széthullásának színterei.

Az illúzió feltárása

A kezdetben monokróm festményeket készítő művész a kilencvenes évek végén radikális fordulattal olyan fotókat kezdett készíteni, amelyek a tömegmédia által megjelenített eseményeket „ábrázolják”.

Világok harca

Eva (Szitás Barbara) visszavonultan élő érett szépasszony, akit csak látszólag elégít ki, hogy a közeli botanikus kertbe jár virágokat festeni, a szíve mélyén férfitársaságra vágyik.

A tizedik király

Február végén, életének 88. évében elhunyt Borisz Szpasszkij, a sakktörténet 10. világbajnoka, vagyis a „sakk királya”, ahogy a trónon ülő aktuális bajnokot már több mint száz éve nevezik.

Az olvasóhoz

  • Narancs

Mára az Orbán-rezsim kimerítette minden intellektuális erőforrását, kifogyott minden ötletből. Ha hozzányúl valamihez, az azért romlik el, ha nem nyúl hozzá, azért.

Agónia

Óriási, rá és a hatalmára nézve talán végzetes politikai hibát követett el Orbán Viktor azzal, hogy a politikai ellenfeleit, valamint tőle független közéleti és hivatali szervezeteket és azok tagjait el- és kitakarítandó, azaz kiirtandó poloskának nevezte március 15-én. Az elhangzottak kimondatlanul is sugallják azt, hogy valójában az ország minden olyan állampolgárát poloskának tekinti, aki őt a hatalomból leváltani kívánja.

Skarlát betűs ország

Múlt szombaton, március 15-én Magyarország az 1848-as forradalmának és szabadságharcának 177. évfordulóját ünnepelte meg. Ez az egyik legnagyobb ünnepe Magyarországnak. Kitüntetett időpillanat, amelyben mindenki büszke lehet magára, arra, hogy milyen nagyszerű elődei voltak, s hogy milyen példa szerint élheti az életét, építheti a hazáját.

Haszon vagy ráfizetés?

Mit tartsunk a bevándorlókról? – merül fel a kérdés Németországban is. Olyan-e a migráns, hogy egész nap a lábát lógatja a dolgos németek millióinak pénzén, és azon tűnődik, miként szerezhetne kábítószert, vagy inkább megmenteni igyekszik serény munkájával az öregedő németséget a demográfiai válság következményeitől?