A Ludwig Múzeum nyári kiállításain két ilyen díj „indulóit” láthatjuk, és akár összehasonlításokat is tehetünk a magyar díj, az Esterházy Art Award és a rangos francia Marcel Duchamp-díj kapcsán. Elgondolkozhatunk, melyek az érdekes kérdések a magyar kortárs színtéren, illetve mi foglalkoztatja a francia művészeket. Nem teljesen igazságos persze az összehasonlítás, hiszen az Esterházy-díj kiállítása az idei anyagot mutatja, a Duchamp-tárlat pedig a díj negyedszázados jubileumát ünnepli, ahol főleg a nyertesek munkáiból válogatott a két kurátor, Jan Elantkowski és Kálmán Borbála. Ráadásul a Franciaországban élő, illetve az ottani szcénát elsődleges alkotóterepüknek tartó művészek munkáit „értékelő” Duchamp-díj hatása túlmutat a francia határokon, jóval nagyobb szerepet kap a nemzetközi művészeti diskurzusban, mint a miénk. A francia kortárs nagydíj nyertesére azonnal nemzetközi figyelem irányul, az elismeréssel járó (2025-ben 90 ezer eurós) pénzdíj mellett. Az alapító, Gilles Fuchs magángyűjtő prominens francia gyűjtőkből, galériatulajdonosokból, befektetőkből létrehozott a díj köré egy szervezetet is, amely segít a díjat elnyerő művészek láthatóságát növelni. A díj mögé 2016-ban a párizsi Centre Pompidou is odaállt, így a jelöltek rögtön e rangos kiállítóhelyen is bemutatkozhatnak. Az alapítói szándék szerint a leginnovatívabb irányokat keresik, a francia művészeti szcéna diverzitását, a művészetnek azt a felvilágosító szerepét szeretnék hangsúlyozni, ahogy a problémák körberajzolásával katalizálja a változásokat.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!