Koncert

Milyen volt szőkesége

Főszerepben: Elīna Garanča

Kritika

Habanerát énekelni, miközben udvarias, de azért látványosan unatkozó kollégák ülnek melletted a pódiumon – ezzel a merőben kényelmetlen és szinte lehetetlen feladattal indította az estjét Elīna Garanča.

Ám mivel a profizmusa váltig példás, fegyelmezetten el is végezte kötelességét. Épp csak annyira ringatta a csípőjét, amennyire az Carmen szerepében elvárható, s épp annyi kifejezőerőt és szenvedélyt mozgósítva énekelt, hogy a közönség elkezdjen megfeledkezni északias szőkeségéről. Az utóbbi persze nem ment egészen könnyen, hiszen a koncertlátogató a szemével hall, vagy legalábbis a látottak alapján (is) dönt arról, hogy mit hallott. S e téren korunk egyik első számú Carmenje méltósággal cipeli a maga keresztjét: a hűvös kiszámítottság vélelmét, amelyet akárhányszor is cáfolt már meg a múltban, világ­sztári produkciójának befogadása kimondva-kimondatlanul mégis innen indul minden egyes előadásán.

Hogy aztán elsöprő többségünk menetrend szerint meghódoljon a lett mezzoszoprán hatalma előtt: az első részben Carmen-keresztmetszetet kínáló koncerten legkésőbb a Bizet-opera záró kettősét nézve és hallgatva. Garanča ugyanis a pódiumsterilitástól és a zanzahelyzettől messzire elemelkedő, feszítetten drámai szituációt teremtett a metsző közönyt és a megvetést elegyítő szólamformálásával, s alig egy pár takarékos játékgesztusával. Ebben jó partnere volt a remekbe szabott frakkot viselő Don José, vagyis Jonathan Tetelman: a fiatal énekes sötét árnyalatú tenorjával (és fotogén arcvonásaival) borítékolhatóan módunkban lesz majd meghitt ismeretséget kötni az elkövetkező években. Ahogyan keresni fogjuk Kostas Smoriginas felvételeit is, mert a litván Escamillóból csak úgy dőlt a hang: ilyen elemi erejű Torreádordalt élőben nemigen hallhattunk még Pesten.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.