Koncert

Milyen volt szőkesége

Főszerepben: Elīna Garanča

Kritika

Habanerát énekelni, miközben udvarias, de azért látványosan unatkozó kollégák ülnek melletted a pódiumon – ezzel a merőben kényelmetlen és szinte lehetetlen feladattal indította az estjét Elīna Garanča.

Ám mivel a profizmusa váltig példás, fegyelmezetten el is végezte kötelességét. Épp csak annyira ringatta a csípőjét, amennyire az Carmen szerepében elvárható, s épp annyi kifejezőerőt és szenvedélyt mozgósítva énekelt, hogy a közönség elkezdjen megfeledkezni északias szőkeségéről. Az utóbbi persze nem ment egészen könnyen, hiszen a koncertlátogató a szemével hall, vagy legalábbis a látottak alapján (is) dönt arról, hogy mit hallott. S e téren korunk egyik első számú Carmenje méltósággal cipeli a maga keresztjét: a hűvös kiszámítottság vélelmét, amelyet akárhányszor is cáfolt már meg a múltban, világ­sztári produkciójának befogadása kimondva-kimondatlanul mégis innen indul minden egyes előadásán.

Hogy aztán elsöprő többségünk menetrend szerint meghódoljon a lett mezzoszoprán hatalma előtt: az első részben Carmen-keresztmetszetet kínáló koncerten legkésőbb a Bizet-opera záró kettősét nézve és hallgatva. Garanča ugyanis a pódiumsterilitástól és a zanzahelyzettől messzire elemelkedő, feszítetten drámai szituációt teremtett a metsző közönyt és a megvetést elegyítő szólamformálásával, s alig egy pár takarékos játékgesztusával. Ebben jó partnere volt a remekbe szabott frakkot viselő Don José, vagyis Jonathan Tetelman: a fiatal énekes sötét árnyalatú tenorjával (és fotogén arcvonásaival) borítékolhatóan módunkban lesz majd meghitt ismeretséget kötni az elkövetkező években. Ahogyan keresni fogjuk Kostas Smoriginas felvételeit is, mert a litván Escamillóból csak úgy dőlt a hang: ilyen elemi erejű Torreádordalt élőben nemigen hallhattunk még Pesten.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”