Lemez

World music: a végzetnek

...kiemelt szerep jut körképünkben, de szót kér a táncparkett és egy halott királynő is.

Carola Ortiz: Pecata Beata Carola Ortiz kortárs katalán költőnők verseit énekli harmadik szólóalbumán. Ezek a versek a végzetes vonzalomról vagy annak fájdalmas hiányáról szólnak: a mítoszok szirénjeiről és boszorkáiról, illetve a halandók csalódásairól és magányáról. Bármiképp is, egy jó adag szenvedély és drámaiság fűzi össze őket, szóval Carolától egy meglehetősen felkavaró csokrot kapunk. Szokás szerint ezúttal is mindent megtesz, hogy műfaját tekintve belőhetetlen legyen, nincs az az erős befolyás, amit ne mosna el egy másik, legyen az buleria, habanera, tangó, fado, jazz vagy experimentális kamaramuzsika. Időnként a vonósok, máskor a gitárok vagy éppen Carola klarinétja kerül előtérbe, de ez a nagy változatosság nem torkollik valami felszíni változékonyságba; és mire megkerüljük Carola univerzumát, üresjárat nélkül ér véget az album. Kedvencünk a Corro per la nit és a Visc per no morir című száma, de a többinek is felettébb keser­édes, vagyis finom íze van. (Microscopi, 2021) 

 

Balkan Taksim: Disko Telegraf Az elektronikus alapokra helyezett Balkán – röviden a Balkan Beat –, köszönjük szépen, megvolt már évekkel ezelőtt rogyásig… Na de a Balkan Taksim egészen más… Az most a szabályt erősítő kivétel. 2019-ben elég volt két kislemezzel jelentkeznie, s már vadul lelkesedett érte a BBC Radio, a Songlines és még egy rakás rangos fórum. Hát hogy van ez?

Ez úgy van, hogy a bukaresti Sașa-Liviu Stoianovici és Alin Zăbrăuțeanu a Balkan Beattől függetlenül, és annál jóval mélyebben kötődik a Balkán zenei hagyományaihoz és az azoktól elválaszthatatlan életmódhoz. Nem a könyvtárakban, hanem a román, bolgár, török, macedón, szerb s a többi falvakban kutatják forrásaikat, és minden hang mögött emlékezetes utakra és sorsokra találnak. Egyszóval: megszállottak az urak. És jól hallhatóan zenészként sem akárkik.

„Mintha a Massive Attack együtt játszana a Taraf de Haïdouksszal” – írja róluk egy ismertető. És tényleg: a tradicionális hangszerek, az archaikus ritmusok, a high-tech és a pszichedélia együtt érvényesülnek ezen az albumon. Ha feldobom, folklór, ha leesik, elektronikus tánczene – de egyre megy: mindkettő veretes. (Buda Musique, 2021)

MaNcs

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.