Lemez

World music: a végzetnek

...kiemelt szerep jut körképünkben, de szót kér a táncparkett és egy halott királynő is.

Carola Ortiz: Pecata Beata Carola Ortiz kortárs katalán költőnők verseit énekli harmadik szólóalbumán. Ezek a versek a végzetes vonzalomról vagy annak fájdalmas hiányáról szólnak: a mítoszok szirénjeiről és boszorkáiról, illetve a halandók csalódásairól és magányáról. Bármiképp is, egy jó adag szenvedély és drámaiság fűzi össze őket, szóval Carolától egy meglehetősen felkavaró csokrot kapunk. Szokás szerint ezúttal is mindent megtesz, hogy műfaját tekintve belőhetetlen legyen, nincs az az erős befolyás, amit ne mosna el egy másik, legyen az buleria, habanera, tangó, fado, jazz vagy experimentális kamaramuzsika. Időnként a vonósok, máskor a gitárok vagy éppen Carola klarinétja kerül előtérbe, de ez a nagy változatosság nem torkollik valami felszíni változékonyságba; és mire megkerüljük Carola univerzumát, üresjárat nélkül ér véget az album. Kedvencünk a Corro per la nit és a Visc per no morir című száma, de a többinek is felettébb keser­édes, vagyis finom íze van. (Microscopi, 2021) 

 

Balkan Taksim: Disko Telegraf Az elektronikus alapokra helyezett Balkán – röviden a Balkan Beat –, köszönjük szépen, megvolt már évekkel ezelőtt rogyásig… Na de a Balkan Taksim egészen más… Az most a szabályt erősítő kivétel. 2019-ben elég volt két kislemezzel jelentkeznie, s már vadul lelkesedett érte a BBC Radio, a Songlines és még egy rakás rangos fórum. Hát hogy van ez?

Ez úgy van, hogy a bukaresti Sașa-Liviu Stoianovici és Alin Zăbrăuțeanu a Balkan Beattől függetlenül, és annál jóval mélyebben kötődik a Balkán zenei hagyományaihoz és az azoktól elválaszthatatlan életmódhoz. Nem a könyvtárakban, hanem a román, bolgár, török, macedón, szerb s a többi falvakban kutatják forrásaikat, és minden hang mögött emlékezetes utakra és sorsokra találnak. Egyszóval: megszállottak az urak. És jól hallhatóan zenészként sem akárkik.

„Mintha a Massive Attack együtt játszana a Taraf de Haïdouksszal” – írja róluk egy ismertető. És tényleg: a tradicionális hangszerek, az archaikus ritmusok, a high-tech és a pszichedélia együtt érvényesülnek ezen az albumon. Ha feldobom, folklór, ha leesik, elektronikus tánczene – de egyre megy: mindkettő veretes. (Buda Musique, 2021)

MaNcs

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.