Lemez

World music: a végzetnek

  • Marton László Távolodó
  • 2021.06.09 21:00

Kritika

...kiemelt szerep jut körképünkben, de szót kér a táncparkett és egy halott királynő is.

Carola Ortiz: Pecata Beata Carola Ortiz kortárs katalán költőnők verseit énekli harmadik szólóalbumán. Ezek a versek a végzetes vonzalomról vagy annak fájdalmas hiányáról szólnak: a mítoszok szirénjeiről és boszorkáiról, illetve a halandók csalódásairól és magányáról. Bármiképp is, egy jó adag szenvedély és drámaiság fűzi össze őket, szóval Carolától egy meglehetősen felkavaró csokrot kapunk. Szokás szerint ezúttal is mindent megtesz, hogy műfaját tekintve belőhetetlen legyen, nincs az az erős befolyás, amit ne mosna el egy másik, legyen az buleria, habanera, tangó, fado, jazz vagy experimentális kamaramuzsika. Időnként a vonósok, máskor a gitárok vagy éppen Carola klarinétja kerül előtérbe, de ez a nagy változatosság nem torkollik valami felszíni változékonyságba; és mire megkerüljük Carola univerzumát, üresjárat nélkül ér véget az album. Kedvencünk a Corro per la nit és a Visc per no morir című száma, de a többinek is felettébb keser­édes, vagyis finom íze van. (Microscopi, 2021) 

 

Balkan Taksim: Disko Telegraf Az elektronikus alapokra helyezett Balkán – röviden a Balkan Beat –, köszönjük szépen, megvolt már évekkel ezelőtt rogyásig… Na de a Balkan Taksim egészen más… Az most a szabályt erősítő kivétel. 2019-ben elég volt két kislemezzel jelentkeznie, s már vadul lelkesedett érte a BBC Radio, a Songlines és még egy rakás rangos fórum. Hát hogy van ez?

Ez úgy van, hogy a bukaresti Sașa-Liviu Stoianovici és Alin Zăbrăuțeanu a Balkan Beattől függetlenül, és annál jóval mélyebben kötődik a Balkán zenei hagyományaihoz és az azoktól elválaszthatatlan életmódhoz. Nem a könyvtárakban, hanem a román, bolgár, török, macedón, szerb s a többi falvakban kutatják forrásaikat, és minden hang mögött emlékezetes utakra és sorsokra találnak. Egyszóval: megszállottak az urak. És jól hallhatóan zenészként sem akárkik.

„Mintha a Massive Attack együtt játszana a Taraf de Haïdouksszal” – írja róluk egy ismertető. És tényleg: a tradicionális hangszerek, az archaikus ritmusok, a high-tech és a pszichedélia együtt érvényesülnek ezen az albumon. Ha feldobom, folklór, ha leesik, elektronikus tánczene – de egyre megy: mindkettő veretes. (Buda Musique, 2021)

MaNcs

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk