1,9 billió dolláros gazdaságösztönző csomagot kezdeményez Biden

  • narancs.hu-MTI
  • 2021. január 15.

Külpol

Ebben benne van az oltási program is.

Joe Biden csütörtök este bejelentette, hogy 1,9 billió dolláros gazdaságösztönző csomagot kezdeményez, amelynek keretében finanszíroznák a nemzeti oltási programot, valamint sok amerikai 1400 dolláros értékű csekket kapna.

 Biden stábjának közleménye szerint a kongresszus decemberben végrehajtott - hasonló célú - kétpárti akciója jó irányba tett lépést volt, de az csupán előleg volt: ekkor a kongresszus elfogadott egy közel 900 milliárd dolláros ösztönző programot, amely növelte a munkanélküli ellátások mértékét és sok amerikainak 600 dolláros segélyt küldött.

"Versenyt futunk az idővel, miközben a további kormányzati segítség hiányában a gazdasági és közegészségügyi válság egyre súlyosabbá válik. Az iskolák a következő hónapokban nem nyithatnak ki biztonságosan, és továbbra is lassan halad az oltások beadása" - olvasható.

Az amerikai gazdaság a lassuló fellendülés jeleit mutatja, miközben emelkedik a munkanélküliség, az egészségügyi rendszer pedig alig képes megbirkózni a koronavírusfertőzöttek növekvő seregével. Biden javaslatát ennek ellenére valószínűleg néhány republikánus törvényhozó ellenezni fogja. Ennek oka leginkább abban rejlik, hogy a csomagban olyan demokratikus politikai prioritások is vannak, mint a minimálbér emelése.

A tervezet 160 milliárd dollárt különítene el az oltóanyag-programra, 170 milliárd dollárt az iskolák újbóli megnyitására és egybillió dollárt a közvetlen segítségnyújtásra, ideértve a munkanélküli-segélyeket is.

Bidennek a hatalomátadást lebonyolító csapata szerint a gazdaságösztönző program ugyan becsvágyó, de megvalósítható, megmenti az amerikai gazdaságot, és kezd csapást mérni a vírusra. A kongresszusnak gyorsan kell cselekednie annak érdekében, hogy a dolgozó családok, közösségek és kisvállalkozások túléljék a járványt - hangsúlyozták a dokumentumban.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.